Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Thursday, July 18, 2013

SCAM di Facebook : (“Graphic app”)

 Graphic App Privacy Hoax



Kepada semua yang berada di dalam senarai kenalan Facebook saya, mungkin tidak tahu bahawa Facebook telah mengubah konfigurasi privasi sekali lagi. Applikasi grafik (“Graphic app”) yang baru menyebabkan semua pengguna Facebook di seluruh dunia boleh melihat gambar-gambar (photos), kesukaan (likes) dan komen kita. Malangnya kita tidak boleh mengubah konfigurasi ini kerana Facebook telah menjadikan ia seperti ini.

Oleh itu, dalam tempoh dua minggu akan datang, saya akan terus meletakkan mesej ini dan berharap agar anda juga melakukan perkara yang sama. Saya juga memohon agar anda melakukan perkara-perkara berikut supaya maklumat peribadi yang saya kongsikan dengan anda dan kenalan lain kekal peribadi dan bukan untuk tatapan umum. Saya akan mengeluarkan anda daripada senarai kenalan facebook saya jika anda tidak melakukannya.

Letakkan kursor anda ke atas gambar saya profile saya tanpa mengklik padanya dan tetingkap akan terbuka. Sekarang gerakkan kursor ke perkataan 'Rakan-rakan' (friends) juga tanpa mengklik. Kemudian, klik pada 'Setting’ dan buang tanda pada 'Life events’ dan 'comments and likes’. Dengan cara ini aktiviti saya dengan keluarga dan kawan-kawan saya tidak lagi akan menjadi tatapan umum. Sila tulis/komen ‘done’ setelah selesai melakukannya.

Sila copy dan paste teks ini di dinding (wall) anda sendiri (bukan 'share' ya!). Apabila saya melihat ia diterbitkan pada halaman anda, saya akan buang tanda yang sama untuk anda

terima kasih atas bantuan anda..tolong menolong sesame kite. ~


 Baca Lanjut klik Sini :
http://www.hoax-slayer.com/graphic-app-facebook-hoax.shtml


Sekali lagi, ia berlegar di Facebook namun tidak ramai yang menyedari isu sama pernah berlaku pada penghujung tahun lepas. Perlu diperjelaskan di sini, tiada langsung perkataan ‘graphic app’ dalam Facebook.

Yang ada cuma aplikasi baru mereka iaitu fungsi Graph Search yang langsung tidak menjejaskan tetapan privasi yang ada pada Facebook sekarang. Kalau mahu diikutkan privasi, anda sebenarnya tidak patut mendaftar sebagai pengguna Facebook pun sebenarnya. Melakukan perkara yang diminta dalam mesej palsu tersebut sebenarnya tidak merubah apa-apa tetapan privasi cuma hanya menghalang anda melihat apa yang rakan anda lakukan.

Kalau mahukan akaun anda berada dalam mod privasi sekalipun, ia boleh dilakukan dalam Privacy Settings. Kononnya status yang meminta anda merapatkan kursor pada foto dan klik itu dan ini BUKAN merubah tetapan keselamatan dan tidak berguna sekiranya Privacy Settings anda masih lagi ‘Public’. Dari dulu hingga kini, sistem keselamatan Facebook tidak berubah dan masih mengekalkan kaedah keselamatan sama.

Salah faham Graph Search yang dikatakan Graphic App tidak mendatangkan sebarang masalah berkaitan keselamatan apabila ia hanya sekadar News Feed baru supaya carian anda lebih kemas dan tersusun. Misalnya, jika anda sedang cari foto KLCC, anda akan mendapati foto semua rakan anda yang mengambil foto berkaitan KLCC. Sudah tentu, jika akaun Facebook anda berada dalam keadaan ‘Public’. Pengguna lain pun turut boleh melihatnya. Apa yang sebenarnya anda perlu lakukan ialah menukar Privacy Settings kepada ‘Friends Only’ dan tak perlu rakan anda yang klik pada gambar seperti yang diarahkan dalam mesej palsu terseb

~sumber kredit 

No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...