Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Tuesday, June 21, 2016

Kacang bersalut Lazat



Kacang bersalut


500gm Kacang tanah 
5 Ulas bawang putih (ditumbuk)
1 sb serbuk cili
2 sb gula
3 sk garam
2 biji telur
5 sb tepung gandum
1 sb tepung beras
*sb - Sudu Besar
*sk - Sudu Kecil


Cara-caranya :
● Bersihkn kacang tanah...(bilas n jemur kering sehari sebelum nk buat

● Campur semua bahan (kacang+bwg putih+serbuk cili+gula+garam+telur)



● Gaul smpai sebati


● Masukkan tpg gandum dan tpg beras, gaul sampai sebati 

● Panaskan minyak n goreng dgn api sederhana

● Bila dah masak, angkat dan tapis/tos kan minyak sebelum dimasukkan dlm bekas





Monday, June 20, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : Buttermilk Chicken




Buttermilk Chicken





BAHAN2:
7 pistol Ayam - potong kecil2
1/2 cwn tepung biasa
1/2 cwn tepung jagung
2 pek Butter
1 ulas Bwg Putih - cincang
2 tangkai Daun Kari
7 bj Cili Padi
1/2 cwn Susu Cair Evaporated (kurangkan/tambah ikut keperluan kepekatan)
Garam & Serbuk Cili Merah 
Gula sedikit bagi naik rasa lemak.


CARA2:
1. Perap ayam dgn garam, serbuk cili merah & kari selama 5 minit.
Golekkan ke dlm tepung biasa dan tepung jagung, selepastu goreng sehingga masak & garing.

Ayam yg sudah diperap dgn serbuk kari,serbuk cili merah,tepung gandum dan tepung jagung. Jangan lupa letak garam sikit.




Ayam yg sudah siap digoreng. Toskan minyak bg kering.



Cairkan butter .. Tak perlu letak minyak masak sbb butter dah minyak .


2. Cairkan butter & tumis bwg putih, daun kari & cili padi sehingga wangi.
Bila dah agak mcm garing sedikit,


Masukkan pula susu sedikit demi sedikit, tambah garam,gula & cili padi, kacau sehingga pekat.
3. Masukkan ayam goreng & selamat menjamu selera !!! 🤗🤗🤗🤗



Tuang susu cair lepas dah tumis bawang tadi.



Masa dia menggelegak tu gaul2 kn .. Takut jadi hangit kt bahagian bawah.. siap lah














Sunday, June 19, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: Lamb Shoulder grill






Bahan-bahan utk perap lamb shoulder (Anggaran 7 keping):

1. 6 keping lamb shoulder
2. Bahan kisar: 5 cm halia,
1 cm kunyit hidup,
4 ulas bawang putih dan
4 ulas bawang merah
3. 3 sudu besar madu
4. 4 sudu besar Sos tiram
5. 4-5 sudu besar lada hitam kisar
6 1/2 sudu kecil serbuk Jintan manis ,
7. 1/2 sudu kecil jintan putih
8. 1/2 sudu kecil serbuk ketumbar,
9. Sedikit kicap cair penganti garam
.
Cara menyediakannya :
.
1. Masukkan ke semua bahan perap ke dalam bekas.
.
2. Masukkan lamb shoulder ke dalam bahan perapan tadi dan gaul sebati
.
3. Perap lamb shoulder selama 2-3 jam atau semalaman.
.
4. Bakar lamb chop sampai masak. Boleh guna juali leper, kuali serba guna atau bakar atas arang.
.
Bahan-bahan sos:
.
1. Saki baki bahan perapan
2. 2 sudu teh sos tiram
3. 2 sudu teh sos tomato
4. 4 sudu besar lada hitam kisar
5. 2 sudu teh brown sugar
.
semuanya di masak dalam periuk bersama ngan 300 ml air hingga agak mendidih. Sebelum angkat pekatkan black pepper sos ngan bancuhan tepung jagung atau tepung ubi.
.
sedia untuk dihilangkan bersama hiasan yg diingini.



Thursday, June 16, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : BUBUR SOM-SOM KUAH DURIAN





BUBUR SOM-SOM KUAH DURIAN

Bahan-bahannya:

1 1/2 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
4 cawan santan
1/2 sudu kecil garam

1. Panaskan kukusan
2. Gaul semua bahan dan tapis dalam periuk.
3. Kacau adunan sebentar dan tuang dalam loyang/acuan yang telah disapu minyak.
4. Kukuskan selama 5 minit.
5. Tutup api dan sejukkan.
6. Potong dan hidangkan bersama air gula merah/melaka.

BAHAN KUAH SERAWA DURIAN


1 biji durian, keluarkan isinya
700 ml santan
500 ml air
1 ketul gula melaka, hiris halus*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca besar tepung gandum*
3 camca besar air*(*dikacau rata2)
Secubit garam
Gula, jika perlu

Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Tuang bancuhan tepung gandum dan masak 2 - 3 minit lagi hingga kuah pekat. Matikan api.




RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : JELLY KELAPA





JELLY KELAPA 


1 paket agar2 serbuk (10gm)
2.6 liter air kelapa ~ k.nor guna air dr 3 bj kelapa muda
isi kelapa muda
11 sudu besar gula ~ terpulang pd citarasa masing2
3 helai daun pandan

Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda.
Padamkan api.
Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yg disukai.
Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.

# sekiranya air kelapa muda tidak mencukupi, bolehlah ditambah dgn air biasa untuk mencukupkan sukatan 2.6 liter.









Wednesday, June 15, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : PUDING LEMAK CENDOL







PUDING LEMAK CENDOL

Bahan-bahan:

1 cawan tepung jagung
1 1/2 cawan gula pasir - boleh kurangkan sikit jika tak suka manis
4 1/2 cawan santan sederhana pekat
2 helai daun pandan
500gm cendol - ditapis

Cara:

1. Bancuh tepung jagung bersama santan dan tapiskan kedalam periuk.
2. Campurkan gula dalam adunan kemudian masak dengan api sederhana hingga sebati. Hendaklah sentiasa dikacau selama lebih kurang 20 minit.
3. Bila dah likat, masukkan cendol dan kacau sebati selama 5 minit lagi.
4. Sudukan dalam acuan lompang yang telah disapu dengan sedikit minyak masak.
5. Sejukkan dulu baru keluarkan dari acuan.






Tuesday, June 14, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : PUDING KARAMEL LAPIS COKELAT






PUDING KARAMEL LAPIS COKELAT


Puding Karamel Lapis Cokelat 
Bahan-Bahan:

Bahan A –

1 tin susu cair (375 ml)
5 s/b gula
3 biji telur A
1 s/k esen vanilla
2 s/b tepung kastad

Bahan B –

1 tin susu cair
5 s/b gula
3 biji telur A
2 s/b tepung kastad
4 s/b serbuk koko atau 1 s/k serbuk nescafe + 1s/k coklat pes

Bahan C –

2 s/b gula [hanguskan] atau 2 s/b madu-kite guna 5 s/b gula. suke karamel manyak2.

Cara Membuat:

1. Kacau bahan A dan bahan B dalam 2 bekas yg berasingan. Tapiskan.

2. Masukkan gula hangus atau madu dalam loyang 8 x 8 inci.

3. Panaskan periuk kukusan, kukus guna oven. Letak air dalam dulang pembakar dan kukus pada suhu 200′C. Boleh juga kukus atas dapur.

4. Masukkan 1/2 cawan adunan bahan A dan kukus selama 5 minit atau sehingga masak.

5. Sebelum masukkan adunan B, goreskan sedikit bahagian atas permukaan lapisan A yang sudah masak tadi sedikit dengan sudu garfu. Maksudnya nanti lapisan A dan B akan melekat antara 1 sama lain.

6. Kemudian masukkan pula 1/2 cawan adunan B diatas lapisan adunan A.

7. Ulang bahan A dan B berselang seli sehingga habis. Boleh buat 2 lapis, 3 lapis atau lebih. Setiap lapisan perlu dikukus.

8. Sejukkan dan terbalikkan dalam pinggan hidangan. Potong dan hidangkan.





RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : PUDING TEMBIKAI



PUDING TEMBIKAI

Bahan-bahan:

1 paket agar2 serbuk - 10gm
2 keping roti gardenia
4 cawan air
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
2 sudu besar mentega
1 sudu kecil esen vanila
Cincau dipotong kecil - kalau tak ada cincau boleh guna bijan hitam
Sedikit pewarna hijau dan merah

Cara:

1. Masak agar2 bersama gula dan air. Hingga agar2 dan gula hancur.
2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan. Masukkan susu cair, roti dan susu pekat manis kemudian blend halus.
3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega. Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit. Tutup api.
4. Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau sebagai kulit tembikai sy guna 1 cawan, biar keras sedikit.
5. Lepas tu sedikit lagi warna asal sy guna 3/4 cawan, curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit.
6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih atau warna asal tadi. Taburkan potongan cincau tadi sebagai biji tembikai, biar sejuk, simpan ke dalam peti sejuk.





Monday, June 13, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: PUDING SAGU BERKUAH KASTARD





PUDING SAGU BERKUAH KASTARD

Bahan puding sagu:

300gm sagu
Air secukupnya - untuk merebus
Sedikit sirap ros

Cara:
1. Campurkan semua bahan diatas, sentiasa kacau supaya tidak hangus dibahagian bawah.
2. Masak sehingga sagu bertukar menjadi jernih.
3. Siramkan sagu yang masih panas dibawah air yang mengalir dengan menggunakan penapis & dikacau supaya kanji sagu keluar.
4. Toskan sagu tadi & masukkan ke dalam acuan yang bersesuaian supaya senang untuk dihidang.
5. Simpan di dalam peti sejuk.

Bahan kuah kastard:

3 sudu makan tepung kastard
1 tin susu cair
4 cawan air
8 sudu makan gula - tak suka manis kurangkan
1/2 sudu teh garam






Sunday, June 12, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : SIZZLING MEE







SIZZLING MEE

BAHAN-BAHAN:

5 ketul yee mee (dicelur sedikit)
1 labu bawang merah
3 biji bawang putih
2 inci halia
(bawang merah, bawang putih & halia - diblender)
10 kuntum cendawan butang hitam
(direbus hingga lembut & buang air rebusan dan potong 2 cendawan tersebut)
3 ketul isi ayam (dipotong sebesar 1 inci)
1/2 cawan kicap masin
3 senduk sos tiram
5 keping cili kering (kalau nak pedas buh cili padi)
2 sudu makan serbuk lada hitam
1 sudu kecil lada sulah
sedikit minyak untuk menumis
sedikit gula & serbuk perasa
3 gelas air masak
1 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air masak)
(nota --> kalau tak masin baru bubuh garam)

CARA MEMBUAT KUAH SIZZLING
:

Tumis bawang merah, bawang putih yang telah diblender dan halia, cili kering hingga garing, kemudian masukkan sos tiram dan kicap, biarkan sebentar, kemudian masukkan cendawan dan ayam, dan masukkan air, lada hitam, lada sulah, gula serta sedikit serbuk perasa, biarkan sehingga mendidih dan rasa, jika tak berapa masin boleh tambah sedikit garam, kalau dah masin tambahkan sedikit air lagi dan kemudian masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dan sedia untuk dihidangkan

BAHAN-BAHAN HIASAN:
Sawi pendek (dicelur sebentar dengan air panas)
telur mata kerbau (digoreng)









RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : PUDING KARAMEL TANPA TELUR





PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Bahan A gula hangus:

2 sudu besar gula pasir


Bahan B puding:

10gm serbuk agar-agar
4 cawan air
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1 tin susu cair
3 sdb tepung kastad
1 sdk esen vanila

Cara:

1. Mula-mula buat gula hangus seperti biasa. Taburkan gula ke dalam loyang, guna api kecil. Masak hingga gula menjadi perang. Kemudian ketepikan.
2. Satukan semua bahan-bahan B. Kacau di atas api. Adunan mesti dikacau selalu supaya tepung kastad tidak bergentel.
3. Apabila menggelegak dan adunan sedikit pekat, tutupkan api. Tapis dan tuangkan adunan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
4. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk hingga puding mengeras. Terbalikkan dan bolehlah dihidangkan.









Saturday, June 11, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: PAJERI TERUNG






PAJERI TERUNG

Bahan-Bahan:

3 biji terung panjang (sederhana kecil)
3 sudu besar minyak
1 1/2 cawan santan pekat
3 sudu besar rempah kari daging (bancuh dgn air menjadi pes)
1 sudu besar kerisik
Rempah tumis (kulit kayu manis,bunga lawang dan buah pelaga)
Bahan untuk dikisar halus:
3 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
1 cm halia
1 sudu besar udang kering
Cara Penyediaan:

Potong terung memanjang bersaiz lebih kurang sejengkal.
Dalam periuk, panaskan minyak dan tumis bahan kisar bersama rempah tumis sehingga naik bau. Kemudian masukkan rempah kari yg telah dijadikan pes. Masak hungga pecah minyak.
Masukkan terung, kacau seketika. Tuang santan pekat dan kerisik. Masak sehingga kuah menjadi pekat.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Lebihkan sedkit gula kerana pajeri adalah kari terung yang berkuah lemak manis.





Doa Nurbuwat (Nurun-Nubuwah) Dan Khasiat Yang Luar Biasa


 Doa Nurbuwat (Nurun-Nubuwah) Dan Khasiat Yang Luar Biasa


Doa Nurbuat-Nurbuwat-Nurun-Nubuwah-Cahaya Kenabian – Itulah beberapa penyebutan doa yang sangat luar biasa ini. Kenapa luar biasa? Karena doa ini mengandung khasiat yang sangat banyak dan dahsyat sekali. Banyak orang yang sudah membuktikan khasiat, fadhilah dan manfaat dari doa Nurbuwat ini. Apa saja khasiat wirid doa ini? Mengutip dari apa yang ditulis di blog kampus Wong Alus, paling tidak ada 17 khasiat.

Sebelum membicarakan khasiatnya, kita  lihat dulu bacaan doa nurbuwat ini beserta cara pengamalannya seperti yang ditulis di KWA:

wirid doa nurbuwat dan khasiatnya

 Doa dimulai dengan bacaan BISMILLAAHIR RAHMAANIR RAHIIM. Diteruskan dengan ALLAAHUMMA DZIS SULTHAANIL ‘AZHIM, WA DZIL MANNIL QADIIM, WA DZIL WAJHIL KARIIM, WA WALIY YIL KALIMAATI TAAMMAATI WAD DA’AWAATIL MUSTA JAABAH, ‘AAQILIL HASANI WAL HUSAINI MIN ANFUSIL HAQQI ‘AINIL QUDRATI WAN NAAZHIRIINA WA’AINIL INSI WAL JINN, WA IN YAKAADUL LADZIINA KAFARUU LI YUZLIQUUNAKA BI ABSHAARIHIM LAMMAA SAMI’UDZ DZHIKRA, WAYAQUULUUNA INNAHUU LAMAJNUUN, WA MAA HUWA ILLAA DZIKRUL LIL ‘AALAMIIN. WA MUSTAJAABU LUQMAANIL HAKIIM. WA WARITSU SULAIMAANABNI DAAWUDA ‘ALAIHI WAS SALAAM.

AL-WADUUD (tujuh kali AL WADUUD) …………………….(Sebutkan keinginan dalam hati kepada Allah s.w.t.)

Lanjutkan dengan membaca…. DZUL’ARSYIL MAJIID. THAWWIL ‘UMRII WA SHAHHIH AJSAADII WAQDHI HAAJATII WAKTSIR AMWAALII WA AULAADII WAJ ALNI HABBIBAN LIN NAASI AJMA’J IN. WA TABBA’ADIL’ADAAWATA KULLA MIMBANII AADAMA ‘ALAIHIS SALAAM. MAN KAANA HAYYAUW WA YAHIQQAL QAULU ‘ALAL KAAFIRIIN. WA QUL JAA AL HAQQU WA ZAHAQAL BAATHIL, INNA BAATHILA KAANA ZAHUUQAA. WA NUNAZZI LU MINAL QUR’AANI MAA HUWA SYIFAAUW WARAHMATUL LIL MUKMINIIN. WA LAA YAZIIDUZH ZHAALIMIINA ILLAA KHASAARAA. SUBHAANA RABBIKA RABBIL ‘IZZATI ‘AMMAA YASHIFUUN, WA SALAAMUN ‘ALAL MURSALIIN, WAL HAMDU LIL LAAHI RABIIL ‘AALAMIIN”.

“Ya Allah, Zat Yang memiliki kekuasaan yang agung, yang memiliki anugerah yang terdahulu, memiliki wajah yang mulia, menguasai kalimat-kalimat yang sempurna, dan doa-doa yang mustajab, penanggung Hasan dan Husain dari jiwa-jiwa yang haq, dari pandangan mata yang memandang, dari pandangan mata manusia dan jin. Dan sesungguhnya orang-orang kafir benar-benar akan menggelincirkan kamu dengan pandangan mereka, ketika mereka mendengar Al-Quran dan mereka berkata: “Sesungguhnya (Muhammad) benar-benar orang yang gila, dan al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh umat. Dan yang mengijabahi Luqmanul hakim, dan Sulaiman telah mewarisi Daud a.s. Alwadud (Allah adalah Zat Yang Maha Pengasih) (tujuh kali Alwadud)………………(sebutkan hajat di hati kepada Allah) yang memiliki singgasana yang Maha Mulia, panjangkanlah umurku, sihatlah jasad tubuhku , kabulkan hajatku, perbanyakkanlah harta bendaku dan anakku (pengikutku), cintakanlah semua manusia dan jauhkanlah permusuhan dari anak cucu Nabi Adam a.s., orang-orang yang masih hidup (dihatinya) dan semoga tetap ancaman siksa bagi orang-orang kafir. Dan katakanlah : “Yang haq telah datang dan yang batil telah musnah, sesungguhnya perkara yang batil itu pasti musnah”. Dan Kami turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, dan Al-Quran tidak akan menambah kepada orang-orang yang berbuat aniaya melainkan hanya kerugian. Maha Suci Allah Tuhanmu Tuhan Yang Maha Mulia dari sifat-sifat yang di berikan oleh orang-orang kafir. Dan semoga keselamatan bagi para Rasul. Dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam.”

Doa ini disampaikan kepada Nabi oleh Malaikat Jibril pada suatu pagi ketika Nabi sedang duduk bersama para sahabat selepas solat subuh. Doa Nurbuwat atau disebut juga doa Nurun Nubuwwah ini banyak sekali faedahnya bila dibaca dan diamalkan. Dan apabila tidak dapat membaca atau tidak hafal, maka cukuplah ditulis, kemudian tulisan tersebut disimpan dalam rumah, maka Allah akan senantiasa memberikan perlindungan kepada penghuni rumah itu.

Ini bisa disebut doa multifungsi karena memiliki khasiat yang sangat banyak. Manfaat lainnya adalah:


Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barangsiapa yang ingin berjumpa dengan para nabi, bacakan 100 kali doa ini, kemudian tidur, insya-Allah akan bermimpi berjumpa dengan para nabi dan siapa yang rajin mengamalkan doa ini, maka orang yang memandangnya akan timbul kasih dan sayang. Jika kamu ingin di muliakan orang lain, bacalah doa ini.”

2. Jika dibaca pada malam hari, seluruh malaikat akan turun dari langit memohonkan ampun untuk orang yang membacanya. Sehingga doa ini akan menjadi penyelamat siksa neraka, selamat dunia akhirat dan terhindar dari godaan syaitan.

3. Doa memohon kekayaan. Kepada orang yang ingin banyak kekayaan, doa ini hendaklah baca 100 kali pada malam Jumat. Tanamkan kunyit dalam tanah di suatu tempat yang tersembunyi dan sepi yang Anda sendiri yang mengetahuinya.

4. Doa untuk memohon kenaikan level atau tingkatan spiritual. Misalnya, seseorang awam yang ingin jadi waskita dalam soal agama bahkan yang ingin menjadi wali Allah. Dengan membaca doa ini insya-Allah mendapatnya. Dan jika ada jin yang ingin menjadi manusia, dengan berkat doa ini insya-Allah jadilah dia manusia.

5. Jika ada binatang piaraan yang liar, dengan dibacakan padanya, insya-Allah binatang itu akan menjadi jinak dan sempurna sifatnya. Jika dibaca pada binatang buas, insya-Allah ia akan tunduk.

6. Siapa membaca sekali ketika matahari hampir terbenam, Allah akan mengampuni segala dosanya dan melindunginya dari tenung dan sihir.

7. Jika anda ada musuh, bacakan doa ini, insya-Allah musuh akan berubah menjadi teman yang menyayangi kita. Jika akan berangkat ke medan perang, bacakan doa ini, insya-Allah tidak di kejar musuh, sebaliknya musuh akan bercerai-berai.

8. Jika ada orang yang diganggu hantu, syaitan, jin, kerasukan makluk halus, pingsan “semaput” atau gila, bacakan doa ini pada minyak dan sapukan pada orang tersebut. Bilamana doa Nurun Nubuwwah ini ditulis pada kertas lalu tulisan tersebut di letakkan pada tanaman, Insya Allah tanaman tersebut akan selamat dari hama, apabila di letakkan pada tempat-tempat yang menakutkan atau pada tempat-tempat yang ditempati syaitan atau iblis, jin atau hantu dan segala macam jenis makhluk halus, maka dalam waktu singkat mereka akan bubar dan minggat tanpa kembali lagi.

9. Bilamana anda ingin mendatangkan raja jin, maka bacalah doa ini sebanyak seratus kali dalam keadaan tidak berhadas (suci), baik suci badan dan tempat, kemudian masuk ditempat yang sepi pada malam Jumaat. Insya’ Allah anda akan dijumpai oleh si raja jin itu.

10. Untuk menyembuhkan orang sakit, baca doa ini pada minyak (minyak kelapa / sawit wijen), kemudian sapukan pada tempat yang sakit, Insya’ Allah akan lekas sembuh. Jika ada wanita yang sukar bersalin, bacakan doa ini pada dalam mangkuk putih, minumkan itu, insya-Allah bayinya akan cepat lahir. Jika ada orang sakit mata, bacakan doa ini dan hembuskan pada matanya, insya- Allah lekas sembuh. Apabila ada orang digigit ular, kena bisa, racun atau penyakit lain, bacakan doa ini pada tempat yang luka atau tempat yang sakit, insya-Allah lekas sembuh.

11. Andainya anda ingin mendekati pembesar negara/orang berkedudukan tinggi baca doa ini, insya-Allah semua keperluan anda akan dikabulkan.

12. Jika ingin kuat berjalan, bacakan pada daun sirih, kemudian usapkan daun itu dari kepala sampai ke ujung kaki, insya-Allah anda akan kuat berjalan.

13. Jika anda dalam perjalanan dan ada tanda akan hujan, bacakan doa ini, insya- Allah tidak jadi hujan.

14. Jika anda hendak melamar seseorang wanita, berpuasalah sehari dan jangan tidur pada malamnya. Bacakan doa ini terus-menerus di tempat sunyi. Insya-Allah lamaran anda diterima.

15. Air asin menjadi tawar. Bilamana pergi belayar naik perahu, kemudian disitu anda kehabisan minum, maka bacalah doa ini pada laut, Insya’Allah laut yang asin itu berubah menjadi tawar dan bisa diminum.

16. Terhindar dari kekufuran. Bilamana anda membaca doa ini pada malam Jumat sebanyak lima puluh kali, Insya’Allah akan terhindar dari kekufuran, bid’ah dan dijauhkan dari perbuatan buruk.

17. Bila dibacakan 100 kali pada malam Sabtu, anda akan diperlihatkan keajaiban. Apabila dibaca pada malam minggu, insya-Allah akan awet muda. Apabila dibaca pada malam Senin, Allah akan memberikan keselamatan. Bila dibaca pada malam Selasa, akan menjadi kuat. Kalau dibaca pada malam Rabu, gigi menjadi teguh. Apabila dibaca pada malam Kamis akan mempercantik wajah.


Itulah beberapa khasiat dari wirid doa Nurbuat yang sangat luar biasa dahsyatnya. Silahkan diamalkan dengan ikhlas, semoga manfaat dari doa ini akan memberi efek yang positif pada diri anda. Amin…

Friday, June 10, 2016

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: PUDING COCKTAIL





PUDING COCKTAIL



Bahan custard:

2 cawan bird custard
8 cawan air

Cara:


1. Masukkan bird custard dalam bekas. Masukkan 3 cawan air. Gaulkan sebati hingga tidak berketul.
2. Pada masa yang sama, masak 5 cawan air di dalam periuk hingga hampir mendidih. Kemudian masukkan adunan tepung custard dalam periuk. Masak hingga custard masak, biasanya kita boleh nampak macam ada buih angin di dalam custard tu.
3. Tuang dalam loyang dah sejukkan.

Bahan kuah cocktail:

1.5gm tin susu cair - satu tin berat 410 gram
7-8 sudu gula - bancuh dengan sedikit air panas untuk cairkan gula, boleh tambah lagi jika perlu
1-2 tin fruit cocktail in syrup - berat 410 gram
2 cawan air masak - untuk masuk dalam kuah cocktail, boleh tambah lagi jika perlu, ikut citarasa nak kuah pekat atau cair

Cara:

1. Campurkan semua bahan dalam bekas. Rasakan manisnya sama ada mencukupi atau tidak.
2. Potong tepung custard yang telah sejuk. Masukkan ke dalam kuah coctail
3. Sejukkan di dalam peti sejuk.



DOA Untuk Kekayaan Melimpah Ruah


Doa Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan Melimpah Ruah


Doa supaya cepat kaya seperti Nabi Sulaiman tentu semua orang menginginkannya. Kita tahu Nabi Sulaiman as adalah salah seorang Nabi yang dilimpahi kekayaan melimpah ruah  yang belum pernah ada sebelumnya. Selain itu Nabi Sulaiman as juga dikaruniai beragam mukjizat salah satunya adalah bisa berbicara dengan hewan-hewan.

Ketika itu  Nabi Sulaiman menjadi penguasa yang diwarisi dari nabi Daud Alaihissalam. Dari manusia, jin sampai hewan-hewan pun tunduk akan perintah nabi Sulaiman. Nabi Sulaiman diberi kuasa  oleh Allah SWT untuk memerintahkan jin-jin dalam membangun bangunan dan memindahkan singgasana ratu Saba’. Dan mengajak ratu Saba’ untuk beriman kepada Allah dan meninggalkan agamanya terdahulu yaitu menyembah matahari.

Doa Nabi  Sulaiman untuk kekayaan ini juga diabadikan dalam al-Qur’an Surat Shod ayat 35 sebagai berikut:

doa nabi sulaiman untuk kekayaan, doa nabi sulaiman doa penunduk, khasiat doa nabi sulaiman, download doa nabi sulaiman, doa nabi sulaiman untuk ratu balqis, doa nabi khidir, doa nabi yusuf, doa nabi sulaiman menundukan binatang



Ia berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi". (QS Shaad: 35).

Allah mengabulkan doa Nabi Sulaiman itu  dengan memberikan anugerah dan pengetahuan yang besar serta melimpahkan kekuasaan yang besar dan wewenang yang kuat atas Nabi Sulaiman as. Dalam ayat-ayat yang menceritakan kehidupannya, berbagai perincian mengenai kekayaan, kewenangan, dan bagaimana dia menggunakan pengetahuannya telah disampaikan.
Karena sudah dianugerahi  berkah yang begitu melimpah, membuat Nabi Sulaiman as semakin bersyukur kepada sang pencipta langit dan bumi, Allah SWT. Syukur nabi Sulaiman saat dipuncak keseksesan di tuangkan kedalam sebuah doa Nabi Sulaiman:

 doa nabi sulaiman untuk kekayaan, doa nabi sulaiman doa penunduk, khasiat doa nabi sulaiman, download doa nabi sulaiman, doa nabi sulaiman untuk ratu balqis, doa nabi khidir, doa nabi yusuf, doa nabi sulaiman menundukan binatang, doa nabi sulaeman, doa sulaiman, Doa nabi sulaiman untuk rezeki, doa nabi sulaiman bersyukur, doa nabi sulaiman untuk binatang, doa sulaiman dan artinya


Artinya : maka dia tersenyum dengan tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdo'a: "Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri ni'mat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh". (QS An Naml: 19)


Penjelasan doa Nabi Sulaiman di atas:
Doa di atas baik sekali dibaca agar kita mendapatkan ilham untuk mensyukuri nikmat serta dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang beramal shalih di dunia hingga kemudian mendapatkan kebahagiaan di dunia dan akhirat. Doa tersebut pula yang dibaca Nabi Sulaiman a.s. yang kaya raya tidak ada bandingannya.

Hikmah Doa Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan
Jika Anda sudah dikaruniai rezeki oleh Allah, jangan lupa untuk mensyukurinya. Serupa dengan Nabi Sulaiman yang sangat mensyukuri karunia Allah kepadanya. Rezeki, ketenaran dan kesuksesan adalah karunia dari Allah untuk menguji kita apakah kita bersyukur kepada Allah atau malah mengingkarinya.

Sungguh tidak tepat ketika ada orang sukses mengatakan “Kesuksesan ini adalah hasil kerja kerasku”. Orang seperti ini tidak akan kekal kesuksesannya karena tidak bersyukur. Sebaiknya kita mengatakan “Kesuksesan ini adalah dari Allah agar aku mensyukurinya”. Sudahkah Anda bersyukur hari ini? Mari kita syukuri sekecil apapun nikmat yang kita terima...





RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: MEE UDANG MEAT BALL






MEE UDANG MEAT BALL

Bahan-bahan:

mee kuning secukupnya ~ dicelur
telur ~ direbus
tauhu ~ digoreng
sawi ~ dicelur
bawang goreng secukupnya

Bahan kuah:

sos cili secukupnya
udang secukupnya
meat ball / fish ball
1 kiub pati ayam / lembu
1 kiub tom yam
1 genggam ikan bilis ~ digoreng & dikisar halus
1 biji kentang ~ direbus
garam dan gula secukupnya

Bahan dimesin:

1 batang serai
2 biji bawang putih
3 biji bawang merah
1 genggam udang kering ~ rendam dulu
lada kering yg direbus secukupnya ~ kalau nk pedas, letak banyak
sedikit halia
sedikit belacan

Cara:

1. Panaskan minyak, tumis bahan yang dimesin hingga garing dan wangi.
2. Masukkan sos cili, gula, garam, ikan bilis digoreng, kiub ayam dan tom yam. Kacau sebati.
3. Masukkan kentang yang dimesin dengan air secukupnya. Jika kuah terlalu pekat, tambah lagi air ikut cita rasa. Masukkan meat ball dan renihkan kuah hingga mendidih.
4. Bila dah mendidih, masukkan udang. Bila rasa semua dah ok, tutup api.
5. Siap dihidang









Thursday, June 09, 2016

SAYA TIDAK MAU BERPISAH DENGAN HARTA SAYA (HARTAKU AKAN KU BAWA MATI)



*CITER NI WALAUPUN PANJANG, KENA BACA.*
SAYA TIDAK MAU BERPISAH DENGAN HARTA SAYA
(HARTAKU AKAN KU BAWA MATI)

Haji Usman. Pemilik salah satu perniagaan batik dan olahan tekstil terkemuka di Yogyakarta, memang terkenal krn kedermawanannya, seakan harta telah begitu tak berharga baginya. Seakan dunia telah begitu hina di matanya.
Ringan baginya membuka kotak tabungannya, mudah baginya mengeluarkan wang simpanan dan seakan tiada beban baginya mengulur bantuan.
Inilah mungkin sosok nyata orang yg menganggap dunia di tangannya dan akhirat di hatinya.
Maka beberapa orang pengusaha muda yg bersemangat mendatangi beliau.
“Ajarkan pada kami, Tn Haji,” kata mereka, “bagaimana caranya agar kami seperti Haji Usman. Bisnes sangat maju & sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan... Hingga seperti haji Usman, bersedekah terasa ringan”.
"Wah", sahut Haji Usman tertawa,
"Antum salah alamat!”
“Betul ker?”...
"Lha iya. Kalian datang pada orang yg salah
Untuk makluman saya ini SANGAT SAYANG DAN MENCINTAI HARTA SAYA.
Saya ini sangat mencintai ASET yg saya miliki "
“Lho?”..
“kenapa heran, sebab terlalu cinta dan sayangnya, *SAMPAI-SAMPAI SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. HARTA SAYA INI AKAN SAYA BAWA MATI DIKUBUR DENGAN HARTA PERNIAGAAN SAYA.*
Saya itu TIDAK MAU BERPISAH dengan kekayaan saya.
Makanya sebab itulah saya titip-titipkan (tumpangkan sementara) dulu. Saya
*TITIPKAN* pada Masjid,
*TITIPKAN* pada anak yatim,
*TITIPKAN* pada fakir miskin,
*TITIPKAN* pada pejuang fii sabilillah.
*TITIPKAN* pada yayasan/ baitul maal.
*TITIPKAN* pada guru2 Agama & pekerja yg rajin Ibadah
*TITIPKAN* pada saudara dan pekerja yg dirawat sakit.
Alhamdulillah, kalau masih ada yg berkenan mau dititipi, saya senang sekali. Alhamdulillah ada yg sudi diamanatkan, saya bahagia sekali.
Yang penting *DI AKHIRAT NANTI SAYA MAHU AMBIL SEMULA HARTA YANG SAYA TITIP TITIPANKAN*
Saya sdh bekerja keras puluhan tahun maka ingin kekayaan saya itu dapat saya nikmati berlipat-lipat di alam kubur dan di akhirat nanti".
Maka siapa bilang harta tdk dibawa mati....?
*Harta itu dibawa mati....!!!*
Caranya ? ... *JANGAN BAWA SENDIRI... Minta tolong dibawakan oleh Fakir miskin, anak yatim, orang-orang yg berjuang di jalanNYA, yayasan/baitul maal....dll...*
karena anak dan keluarga sy cuma akan bagi saya kain putih saja.
سبحان الله....
Pengajaran: Sempena Ramadhan yg penuh berkah ini, *marilah kita sama2 titipkan harta kekayaan.


Doa Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan Melimpah Ruah

Ketika itu  Nabi Sulaiman menjadi penguasa yang diwarisi dari nabi Daud Alaihissalam. Dari manusia, jin sampai hewan-hewan pun tunduk akan perintah nabi Sulaiman. Nabi Sulaiman diberi kuasa  oleh Allah SWT untuk memerintahkan jin-jin dalam membangun bangunan dan memindahkan singgasana ratu Saba’. Dan mengajak ratu Saba’ untuk beriman kepada Allah dan meninggalkan agamanya terdahulu yaitu menyembah matahari.

Doa Nabi  Sulaiman untuk kekayaan ini juga diabadikan dalam al-Qur’an Surat Shod ayat 35 sebagai berikut:

doa nabi sulaiman untuk kekayaan, doa nabi sulaiman doa penunduk, khasiat doa nabi sulaiman, download doa nabi sulaiman, doa nabi sulaiman untuk ratu balqis, doa nabi khidir, doa nabi yusuf, doa nabi sulaiman menundukan binatang



Ia berkata: "Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi". (QS Shaad: 35).

Allah mengabulkan doa Nabi Sulaiman itu  dengan memberikan anugerah dan pengetahuan yang besar serta melimpahkan kekuasaan yang besar dan wewenang yang kuat atas Nabi Sulaiman as. Dalam ayat-ayat yang menceritakan kehidupannya, berbagai perincian mengenai kekayaan, kewenangan, dan bagaimana dia menggunakan pengetahuannya telah disampaikan.






RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: MEE REBUS KELEDEK






MEE REBUS KELEDEK

Bahan-bahan:

Sebungkus mee kuning
3 - 4 cawan tauge
daun bawang dan sadri
4 keping tauhu digoreng
3 batang lada hijau dipotong
6 biji limau kasturi dibelah
4 biji telur direbus
Tepung goreng (resepi kat bawah....)

1/2 kilo tulang
200 gm daging potong nipis
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 hiris halia
sedikit lengkuas diketuk
2 biji kentang atau keledek direbus dan dimesin halus
2 sudu taucu
2 sudu udang kering dimesin
3 sudu rempah kari daging
3 sudu kacang tanah mesin (kalau suka...)

Cara-caranya :

1. Daging dan tulang direbus hingga empuk.
2. Tumiskan bawang dan halia yg dimesin halus dan lengkuas, hingga wangi.
3. Masukkan rempah kari dan dibiar seketika.
4. Masukkan daging dan tulang yg direbus tadi, kentang, taucu, udang kering dan kacang tanah.
5. Tambahkan 1 jag air dan dibiar mereneh hingga kepekatan kuah yg dikehendaki. Sesuaikan rasanya.

Tepung goreng

Bahan-bahan:

Tepung beras
serbuk kunyit
serbuk kari
garam
2 sudu udang kering direndam dan dikisar.

Cara membuat:

Campurkan semua bahan dan ditambahkan air hingga mendapat adunan seperti tepung goreng pisang dan digoreng hingga garing.




RESEPI BERBUKA PALING LAZAT: MEE KUNGFU




MEE KUNGFU

Bahan-bahan buat mee:

500gm mee kuning
4 biji telur gred A @ 5 biji gred B
1/3 sudu teh Knorr cukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Caranya:

1. Gaul semua bahan diatas.
2. Panaskan minyak dalam fry pan, Goreng mee diatas anggaran untuk seorang makan. Goreng hingga kekuningan kedua belah permukaan. Buat sampai habis

Bahan-bahan kuah:

7 ulas bawang putih diketuk
150gm isi ayam dipotong kecil
10 ekor udang dibuang kulit
3 ekor sotong dipotong bulat
2 sudu makan tepung jagung dibancuh dengan 1/2 cawan air suam
4 cawan air
3 sudu makan sos tiram
1 sudu teh serbuk lada sulah
5 batang baby corn dipotong memanjang
5 tangkai cili padi diketuk
carrot dipotong panjang & halus
hirisan brokoli
hirisan kobis bunga
garam secukup rasa
molassses brown sugar secukup rasa
sedikit bahan perasa
minyak untuk menumis

Caranya:

1. Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga naik bau & keperangan.
2. Masukkan ayam, kacau hingga masak.
3. Masukkan udang & sotong, kacau hingga masak.
4. Masukkan air, garam, gula, sos tiram & perasa, biarkan hingga mendidih
5. Masukkan semua sayur, cili padi, lada sulah & bancuhan tepung jagung. Kacau selama 2 minit & angkat.
6. Tuangkan kuah ke atas mee kungfu. Hiaskan dengan hirisan daun sup, daun bawang, bawang goreng & hirisan limau nipis. Sedia untuk dihidang.

RESEPI BERBUKA PALING LAZAT : KETAM GORENG KARI





KETAM GORENG KARI

Bahan:
Beberapa ekor ketam (perap ngn kunyit n sedikit garam - kemudian goreng.. sekejap je tau)
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
4 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 paket kecil serbuk kari (ketam/udang/ika)n + sikit air (jadikan pes)
1 sb sos tiram
1 sb sos ikan (numlaa) - xde pun xpe... kalu ada lg best... ehhehehe
sedikit air asam jawa
2 biji telur (dipukul sekejap)
Sedikit daun kari
Garam dan gula (i x pakai pak aji lgsg)

Cara:

Goreng ketam terlebih dahulu... ketepikan...
tumis bahan tumbuk hingga naik bau...
masukkan pes kari dan kacau hingga sedikit garing
masukkan air asam jawa... sikit je tau... kalu guna adabi punya pes... dlm setengah sudu kecik jer..
masukkan sos ikan dan sos tiram...
masukkan telur dan kacau cepat2... biar jd mcm scrambled egg
last letak ler garam dan gula... secukup rasa... (kuantiti ikut pengalaman sndri jer... ehheheheh)
Bila kuah sedikit kering, letakkan ketam goreng tadi dan daun kari. Balik-balikkan supaya semuanya sebati. Tutupkan api dapur.









wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...