Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Wednesday, October 31, 2012

Taufan Sandy: 3 reaktor nuklear AS ditutup, 1 dalam keadaan berjaga-jaga

WASHINGTON: Tiga reaktor tenaga nuklear Amerika Syarikat (AS) masih ditutup hari ini dan reaktor keempat kini dalam keadaan berjaga-jaga selepas Taufan Sandy yang membawa ribut dan angin kencang mengancam sistem penyejukan reaktor.

Menyedari kebimbangan bahawa air yang melimpah mampu menenggelamkan reaktor berkenaan seperti yang terjadi di Fukushima, Jepun tahun lalu, pihak berkuasa tempatan berkata, reaktor itu tidak mendatangkan risiko kepada orang awam.
Berikutan itu, syarikat jana kuasa utama New Jersey, PSEG Nuclear menutup unit Salem 1 di Hancocks Bridge yang terletak di sungai Delaware, berikutan pam air reaktor terbabit dilaporkan tidak boleh digunakan akibat cuaca buruk itu.


Operasi Unit 1 The Nine Mile Point di Scriba, New York dan reaktor 3 Indian Point di Buchanan, New York juga terpaksa dihentikan. - AFP

Lamunan nak kahwin Angau Romeo


KUALA LUMPUR: Cinta mendalam, apatah lagi selepas dijanji untuk dijadikan isteri menyebabkan seorang wanita kerugian RM40,000 selepas diperdaya teman lelaki yang baru dikenalinya dalam tempoh sebulan.
Mangsa yang berusia 29 tahun berkenalan dengan lelaki itu pada penghujung Julai lalu dan bermula Ogos hingga September lalu, dia memohon lima pinjaman peribadi daripada bank serta syarikat wang berlesen untuk mendapatkan wang bagi diserahkan kepada teman lelakinya.
Sumber polis berkata, selain wang tunai, mangsa yang bekerja di sebuah syarikat swasta turut menyerahkan beberapa barangan berharga termasuk sebuah motosikal kepada lelaki berusia 30-an itu.

“Selepas menerima wang dan pelbagai barangan yang keseluruhannya bernilai RM40,000, suspek menghilangkan diri. Menyedari dia ditipu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Ampang Jaya, Jumaat lalu,” katanya.

~sumber~

Tuesday, October 30, 2012

Kenapa Burung Tidak Hinggap Di Atas Kaabah? -?


Kenapa Burung Tidak Hinggap Di Atas Kaabah? - Pada siang hari Kaabah akan nampak kecil & rendah tpi pada malam hari ia seolah besar & tinggi. Itulah kuasa Tuhan,power of God. Burung2 tidak akan terbang atas Kaabah. Burung pun tahu kehebatan Kaabah….dan mat salleh pun not deny this fact…why? READ THIS FROM “BELIEVE IT OR NOT” BOOK!
Terdapat banyak burung burung berterbangan mengelilingi kaabah seolah olah penjaga kepada kaabah tersebut..
persoalannya.. anehnya kenapa burung burung tersebut tidak hinggap di kaabah (atas kaabah) dan hanya mengelililingi kaabah sahaja tidak seperti burung lain yg hinggap didahan..MAHA KUASA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI
P/s : burung juga tawaf mengelilingi kaabah sama seperti umat islam. betapa agungnya Allah Yang Maha Esa. Allahuakbar. Subhanallah. – Informasi Dot My

Monday, October 29, 2012

NIAT IBADAH QURBAN DAN PERKARA SUNAT KETIKA QURBAN

  • Qurban Wajib dan Qurban Nazar :

    Bagi daging korban kerana sembelihan wajib seperti nazar maka hukumnya Wajib disedekahkan kesemuanya. Haram ke atas orang yang berkorban itu memakan daging tersebut. Jika telah dimakan daging itu maka Wajib diganti kadar yang dimakan itu tetapi tidak wajib dia menyembelih semula yang lain.

  • Qurban Sunat :
    Bagi daging korban sunat pula, adalah Sunat bagi orang yang empunya korban memakan sebahagian daripadanya sebagaimana firman Allah Ta'ala dalam Surah al-Haj ayat 28:
    Maksudnya : "….Maka makanlah daripadanya dan beri makanlah kepada orang-orang yang sangat fakir. Wajib disedekahkan sebahagian daripada daging-daging korban sunat itu kepada golongan fakir dan miskin yang beragama Islam dalam keadaan mentah lagi basah (belum dimasak).

    Adalah Afdhal jika yang empunya korban itu hanya mengambil sedikit daripada daging korban berkenaan manakala sebahagian besar daripadanya disedekahkan. Daging yang disedekahkan akan menjadi milik penerima sepenuhnya di mana dia boleh menjual, melelong atau menghadiahkan daging tersebut kepada orang lain dan sebagainya.

  • Jika daging korban itu ialah korban disebabkan wasiat dari seorang yang telah meninggal dunia, maka tidak boleh dimakan dagingnya oleh orang yang membuat korban untuknya dan tidak boleh dihadiahkan kepada orang kaya kecuali ada izinnya.

  • Haram menyedekah atau menghadiahkan daging korban kepada orang kafir walaupun sedikit.

  • Tidak harus memindahkan daging qurban ke daerah lain sebagaimana dalam hukum zakat.

  • Haram ke atas orang yang melaksanakan korban atau warisnya menjual daging korban itu atau kulitnya atau bulunya atau sesuatu daripada binatang korban itu sebagaimana sabda Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam : Maksudnya:

    "Siapa yang menjual kulit korban (udhiyyah) itu maka tiada dikira korban baginya." (Hadis riwayat al-Hakim)

  • Haram menjadikan kulit dan daging binatang korban itu sebagai upah kepada penyembelih, tetapi harus diberikan kepadanya dengan jalan sedekah atau hadiah. 
  •  

 
 

 
 

Garis Panduan Ibadah Qurban

Garis Panduan Ibadah Qurban




Sunday, October 28, 2012

WAKTU PELAKSANAAN & SIAPA YANG MENYEMBELIH

WAKTU PELAKSANAAN IBADAH QURBAN
  • Bermula daripada terbit matahari pada Hari Nahr (10 Zulhijjah)

  • Waktu yang afdhal melakukannya ialah ketika matahari telah naik sekadar 7 kaki dari ufuk.

  • Berkekalan waktu qurban ini sehingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah.
ORANG YANG MENYEMBELIH BINATANG QURBAN
  • Para ualama menganjurkan agar yang melakukan penyembelihan afalah orang yang berqurban itu sendiri, sekiranya dia pandai menyembelih. Tetapi mereka juga sependapat mengatakan harus mewakilkannya kepada orang lain. Afdhalnya wakil itu adalah orang Islam yang mengetahui akan hukum-hakam mengenai korban.

  • Adalah afdhal orang yang tidak pandai menyembelih berwakil kepada orang lain untuk menyembelih bagi pihak dirinya dan sunat bagi orang yang berwakil itu hadir dan menyaksikan penyembelihan ke atas binatang qurban tersebut.

  • Makruh hukumnya mewakilkan qurban kepada kanak-kanak atau orang buta. 





 
 
 

 

NIAT IBADAH QURBAN DAN PERKARA SUNAT KETIKA QURBAN

NIAT IBADAH QURBAN
  • Tidak memadai jika seseorang itu hanya membeli binatang dengan niat hendak diqurbankan tanpa dilafazkan niat itu.
  • Disyaratkan berniat ketika menyembelih binatang qurban jika dilakukan sendiri. Adalah memadai jika orang yang berwakil itu berniat ketika wakilnya menyembelih korban berkenaan dengan disaksikan oleh orang yang berwakil tadi.
  • Walaubagaimanapun adalah lebih baik orang berwakil itu, ketika menyerahkan korban, menyuruh wakilnya berniat bagi pihak dirinya ketika dia menyembelih korban tersebut.
  • Tidak disyaratkan niat jika melakukan qurban nazar.
HUKUM QURBAN BAGI PIHAK ORANG LAIN
  1. Tidak sah menyembelih korban bagi pihak orang lain yang hidup dengan tiada izinnya.
  2. Begitu juga bagi pihak orang yang telah mati dengan tiada wasiat atau pesanan daripadanya.
  3. Apabila qurban itu dilakukan kerana wasiat simati maka wajib disedekahkan kesemuanya.
PERKARA-PERKARA SUNAT KETIKA QURBAN
  • Apabila menjelang 10 Zulhijjah, tidak digalakkan empunya qurban memotong rambut dan kukunya sehingga dia melaksanakan ibadah qurban.
  • Semasa menyembelih binatang qurban disunatkan :
      1. Membaca Bismillahirrohmanirrahim
      2. Berselawat ke atas Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam.
      3. Menghadapkan binatang itu ke arah kiblat di atas rusuk kirinya.
      4. Bertakbir sebelum membaca Bismilah dan selepasnya.
      5. Membaca doa : Maksudnya: "Ini adalah nikmat daripada Mu dan aku mendekatkan diri kepadaMu dengannya."
  • Sebaik-baiknya ibadah qurban ini dilaksanakan sendiri tetapi harus diwakilkan kepada orang lain. 
  •  



 
 

Saturday, October 27, 2012

KEHARUSAN BERKONGSI HAIWAN QURBAN

  • Seekor unta, lembu atau kerbau itu harus dikongsi oleh tujuh orang sama ada dari keluarga yang sama atau yang lain walaupun tidak semuanya bermaksud qurban, misalnya ada antaranya bermaksud aqiqah dan yang lainnya kerana mahukan dagingnya sahaja.

  • Bagi seekor kambing atau biri-biri hanya cukup untuk seorang sahaja, tetapi harus berkongsi dengan orang lain dalam pahala berkorban dengan seekor korban itu.

  • Adalah afdhal dibuat korban bagi seorang dengan seekor unta, kerana banyak dagingnya untuk dibahagikan kepada fakir. Kemudian lembu atau kerbau, kemudian biri-biri dan kemudian kambing.

  • Berkorban dengan 7 ekor kambing itu lebih afdhal daripada seekor unta atau lembu kerana daging kambing lebih baik dan lebih banyak darah yang tumpah ketika disembelih.

  • Berqurban dengan seekor kambing itu pula lebih afdhal daripada seekor lembu atau unta yang dikongsi oleh tujuh orang.

  • Yang utamanya binatang qurban itu adalah berwarna putih, kemudian kuning, diikuti dengan warna putih tetapi tidak bersih putihnya, kemudian binatang yang sebahagian bulunya berwarna hitam, kemudian yang berwarna hitam semua bulunya, diikuti dengan binatang qurban yang berwarna merah bulunya. 
  •  
 
 
 
 

2 beradik terselamat dari Petir

 Gambar dua beradik ni diambil 2 saat sebelum petir menyambar..!!

Fuhh..memang terangkat rambut skali..yang belah kiri tu adik dia sean McQuilken yg belah kanan tu abg dia Michael McQuilken..gambar di ambil oleh Mary McQuilken.dorang sekeluarga tgh hiking di Moro Rock in Sequoia National Park, California sebelum berhenti nak ambil gambar ni dan elok je lebih kurang dua saat petir menyambar berdekatan dgn mereka..salah seorang yg tiada dalam gambar mati disambar petri..sean juga mati akibat dari komplikasi kejadian ini..


Kata org kalau terasa petir nak menyambar bertinggung dgn kedua tgn memeluk kaki..jgn berada di tempat yg tinggi..jgn jadi tinggi sebab petir menyambar selalu yg tinggi dulu..ini contoh mangsa yg terselamat..Indeed, they're called Lichtenberg figures and they really are quite beautiful. One example. If you survive of course.

Jadi mcm ni sebab rupture of capillaries under the skin due to the passage of the lightning current or the shock wave from the lightning discharge as it flashes over the skin
 

Friday, October 26, 2012

KECACATAN YANG MENGHALANG SAHNYA QURBAN

  • Hendaklah ia sejahtera daripada sebarang kecacatan seperti tiada telinga atau terpotong ekor, gila, kudun, sangat kurus, buta dan sebagainya.

  • Ada 4 kecacatan utama yang telah disepakati oleh Ulama'yang menghalang sahnya qurban iaitu berdasarkan hadis riwayat Barra' bin Azib iaitu sabda Rasullah Sallahallahu 'Alaihi Wasallam:

    Maksudnya : "4 jenis kecacatan yang tidak harus diperbuat qurban iaitu buta sebelah mata, berpenyakit, tempang dan terlalu kurus".

  • Daripada hadith di aras Ulama' telah mengqiaskan kepada kecacatan yang seumpamanya atau lebih teruk daripada kecacatan tersebut. Ia dapat diringkaskan seperti berikut:

    1. Tiada atau terpotong telinga ataupun lidahnya walaupun sedikit begitu juga yang terpotong ekornya.
    2. Gila
    3. Berkudis walaupun sedikit.
    4. Haiwan yang baru melahirkan anak atau yang bunting.
    5. Tersangat kurus.
    6. Buta sebelah mata atau kedua-duanya.
    7. Berpenyakit
    8. Tersangat tempang

  • Tetapi, jika telah bernazar untuk qurban binatang yang sudah ada kecacatan tersebut, wajarlah dia melaksanakannya.

  • Haiwan yang tiada ekor, tiada gigi atau patah setengah giginya, tiada zakar, haiwan yang dikasi zakarnya boleh dijadikan binatang qurban.

  • Makruh mengorbankan haiwan yang tidak bertanduk atau patah tanduknya begitu juga haiwan yang terbelah atau bertebuk telinganya.
  •  
 
 
 
  •  

JENIS & UMUR HAIWAN QURBAN

JENIS HAIWAN YANG BOLEH DIJADIKAN QURBAN
  • Ulama' bersepakat bahawa binatang yang boleh dijadikan qurban hanyalah binatang yang diketegorikan sebagai al-an'am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau), kambing dan biri-biri sama ada jantan atau betina.
UMUR BINATANG QURBAN
  1. Unta - berumur 5 tahun masuk ke 6 tahun.

  2. Lembu/kerbau/kambing - 2 tahun masuk ke 3 tahun.

  3. Biri-biri/kibas - Setahun masuk kedua atau sudah bersalin gigi hadapan walaupun belum cukup setahun tetapi melebihi 6 bulan. 




 

Pengalaman Ustaz Haron Din Masuk Dalam Kaabah


Saya pernah tawaf di Baitullah seorang diri. Pelik tetapi benar. Waktu itu iaitu empat tahun sudah (2001) saya datang ke Mekah, Allah taala lah yang mengaturkannya, saya dapat peluang untuk masuk ke dalam Kaabah. Sebab saya datang atas tetamu tokey yang membuat dan membersihkan Masjidil Haram.
Pagi itu saya datang awal. Pengawal keselamatan baru memagar keliling Kaabah dan saya dapat masuk ke dalam pagar itu sebab saya ada Pass VIP. Ketika itu tetamu-tetamu lain tak sampai lagi. Ketika itu lah saya tawaf seorang diri di hadapan Kaabah. Lepas saya habis tawaf baru tetamu-tetamu lain sampai. Ketika itulah saya nampak Hajarul Aswad seterang-seterangnya, ia tidak lagi hitam tetapi sudah kemerah-kemerahan.
 Bila pintu Kaabah di buka saya orang yang ke tiga masuk ke dalam. Pertama pembuka pintu Kaabah iaitu daripada Bani Syaibah.
Pembuka pintu itu sudah tua, dia melatih anaknya yang berumur lebih kurang empat tahun untuk membuka pintu Kaabah itu.
Sejarah pintu Kaabah itu, kalau orang yang lain tidak boleh buka. Dia hanya boleh di buka oleh pemegang kunci itu sahaja dari keturunan Bani Syaibah. Bila Nabi meninggalkan Mekah kerana berhijrah ke Madinah, Mekah di kuasai oleh Bani Syaibah. Bani Syaibah ini adalah keturunan yang di amanahkan untuk memegang kunci kaabah sejak turun temurun.
Bila nabi balik semula ke Mekah dalam tahun 7 hijiriah, berlaku peperangan pembukaan Mekah, nabi menang dan orang Islam berkuasa ke atas Mekah. Nabi menghantar Sayidina Ali untuk mengambil kunci pintu Kaabah daripada Bani Syaibah. Sayidina Ali pergi ke Bani Syaibah dan rampas kunci tersebut. Bani Syaibah serahkan kunci kepada Sayidina Ali tetapi bila pintu Kaabah nak di buka tak boleh. Sekejap sahaja datang Jibrail kepada Nabi membawa wahyu dari Allah. Al-Quran (An-Nisaa’:58)
Mahfumnya “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya”
Nabi bagi balik kunci itu kepada Bani Syaibah, walaupun ketika itu Bani Syaibah belum Islam lagi. Rupa-rupanya bila bagi balik, Bani Syaibah kata mesti dia seorang nabi. Kalau dia bukan seorang nabi pasti dia gila kuasa kerana memegang kunci ini adalah satu penghormatan turun temurun. Bila kunci ini dipulangkan balik, ketua Bani Syaibah terbuka hatinya memeluk Islam kemudian semua pengikutnya memeluk Islam sehingga hari ini.
Budak kecil tadi dibawa tangannya untuk pegang kunci oleh bapanya kemudian di buka dan di tolak pintu itu. Saya lihat di depan saya. Berapa besar pintu itu? Berapa tebalnya? Pintu itu dibuat dari Solid Gold beratnya 8 tan. Dia tolak senang sahaja, kemudian kami masuk.
Mula-mula sekali saya pergi sembahyang di satu ruang belakang pintu Kaabah yang menghadap ke arah Hajaral Aswad (dari dalam) iaitu di bahagian Multazam. Selama sejam saya berada di dalam Kaabah itu.
Di dalam Kaabah itu masih ada lampu yang digunakan pada zaman nabi dahulu. Zaman Kerajaan Umaiyyah ditukar lampu lain seterusnya zaman Kerajaan Abasiyah juga tukar lampu. Apabila lampu di tukar, lampu yang lama di simpan di dalam Kaabah. Berpuluh-puluh atau mungkin beratus-ratus lampu lama ada disimpan di dalam itu.
Pengalaman kedua, saya membantu salah seorang yang terkaya di Saudi Arabia, multi-billionaire, semua projek di Saudi dia yang buat. Dia ada masalah keluarga mintak tolong saya ikhtiarkan. Allah nak tunjukkan bahawa masalah yang dihadapi itu telah terlalu lama, ada duit yang banyak pun tak boleh selesai.
Dia tunggu saya di airport Jeddah dengan jet peribadi. Saya tak pergi imigresen dia terus ambil saya dari tangga kapal terbang terus masuk ke jet dia. Sungguh kuat pengaruh dia, saya tanya passport saya bagaimana, tak ada masalah dia dah uruskan. Naik jet dia pergi ke Madinah. Saya selesaikan masalah dia dengan izin Allah SWT. Lepas itu biasalah adat orang Arab nak bagi itu nak bagi ini sebagai balasan.
Saya kata kepada dia, “Kalau kamu nak masalah itu selesai selama-lamanya dan tak berulang semula, jangan bagi pada aku apa-apa, kalau kamu bagi, aku boleh terima tetapi masalah itu akan berulang balik.”
Dia mintak maaf tetapi dia kata “Aku nak buat sesuatu untuk kamu apa yang kamu nak?”. Saya kata “Ok kalau begitu apa yang aku nak tolong bawak aku masuk ke dalam Kaabah.” Dia kata “Itu mudah sangat, esok pun aku boleh arah buka”. Saya kata “Tak apalah kamu arahlah”. Dia kata “Tak apa itu perkara kecil, mintak yang lain.” Saya kata “Tidak, itu paling besar pada saya. Kalau kamu boleh bawa masuk aku ke dalam Kaabah, itu sudah lebih daripada cukup.”
Akhirnya saya dapat masuk. Saya masuk dengan dia ke dalam Kaabah, itulah kenangan yang tak boleh saya lupa sampai hari ini.


Thursday, October 25, 2012

Selamat hari Raya Aidil Adha



~ Admin asalmasukduit.blogspot.com ~

mengucapkan 

Selamat Hari Raya Aidil Adha



HIKMAH, KEPADA SIAPA IBADAH KORBAN DISUNATKAN DAN SYARAT SAH KORBAN

HIKMAH BERQURBAN
  • Memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibarahim Alaihissalam yang sangup menyahut perintah Allah Ta'ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail Alaihissalam.

  • Melahirkan tanda bersyukur kepada Allah terhadap nikmat-nikmatnya yan melimpah-ruah.

  • Menanamkan perasaan kasih-sayang antara si kaya dengan si miskin.
KEPADA SIAPA IBADAH QURBAN DISUNATKAN
  • Menurut Mazhab Syafie, ibadah disunatkan kepada mereka yang mempunyai harta yang melebihi keperluan darinya dan tanggungannya pada Hari Raya Aidil Adha dan hari-hari Tasriq (11,12 dan 13 Zulhijjah) termasuklah orang yang sedang mengerjakan haji.

  • Manakala kanak-kanak tidak disunatkan melakukan ibadah qurban.
SYARAT SAH QURBAN
  • Haiwan yang hendak diqurbankan itu hendaklah dalam keadaan sempurna tanpa ada kecacatan yang nyata tanpa ada kecacatan yan nyata dan mengurangkan daging atau memudaratkan kesihatan.

  • Ianya dilakukan pada waktu yang dikhususkan untuk menjalankan ibadah qurban.

  • Ibadah qurban hendaklah disertakan dengan niat. 
  •  




  •  

Ibadah Haji

Dari Abu Hurairah ra, dia berkata, Rasulullah berkhutbah kepada kami dan beliau bersabda, 'Wahai manusia, Allah telah mewajibkan ibadah haji ke atas kamu, maka berhajilah.' Seorang berkata, 'Wahai Rasulullah, apakah setiap tahun ?' Maka beliau diam sampai orang itu mengajukan pertanyaannya tiga kali. Maka Rasulullah saw. bersabda, 'Jika saya mengatakan 'ya' bererti menjadi wajib, dan kalian tidak akan sanggup melakukannya.' Kemudian baginda bersabda, 'Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan kepada kamu. Sesungguhnya binasanya orang-orang sebelum kamu ialah kerana mereka banyak bertanya kepada nabinya. Apabila aku menyuruh kamu melakukan sesuatu, maka kerjakanlah semampu kamu dan jika aku melarang kamu melakukan sesuatu, maka tinggalkanlah ia'" (HR Muslim)

Rasulullah saw. bersabda, “Sesiapa ingin melaksanakan haji, hendaklah segera dilakukan, kerana terkadang seorang itu akan sakit, binatang kendaraannya hilang dan ada suatu perkara yang menghalang.” (HR. Ibnu Majah dalam Shahih Ibnu Majah, no. 2331)

Dari Ibnu Abbas, dia berkata bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Bersegeralah melakukan haji (iaitu haji yang fardhu) kerana kamu tidak tahu apa yang akan menimpa diri kamu pada masa akan datang." (HR Ahmad)

“Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat haji, nescaya mereka akan datang (ke Baitullah) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai-bagai jalan dan cerok rantau yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana kurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak untuk dijadikan korban, dengan yang demikian makanlah kamu dari daging binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.” (Al Hajj : 27 - 28)

Allah berfirman: “…Ibadah haji itu adalah kewajiban manusia terhadap Allah, iaitu bagi orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Sesiapa mengingkarinya, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya, tidak memerlukan sesuatu dari seluruh alam.” (Ali-Imran: 97)

لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لاَ شَرِيْكَلَكَ

Labbai kallahumma labbaik,
Labbaikala sharikala kalabbaik,
Innalhamda wanni'mata laka walmulk,
La sharikalak


Hambamu datang menyambut panggilan-Mu,
Ya Allah hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu
Sesungguhnya segala puji-pujian dan nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan-Mu
yang tiada sekutu bagi-Mu




*
Link pilihan :

Haji Mabrur

Pengertian Haji Mabrur

Tanda Haji Mabrur

Video - Mencari haji mabrur

Panduan Haji

Risalah Haji



~sumber & kredit~ 

Siap Aisyah Maharani : Miss celebrity 2012

Profil Aisyah Maharani Pemenang Miss Celebrity 2012 di SCTV

Credit Picture : http://amriawan.blogspot.com/2012/10/aisyah-maharani-miss-celebrity-2012.html

Adapun Profil Aisyah Maharani yang saya dapatkan dari Karodalnet adalah:

Nama: Aisyah Maharani
Lahir: Medan, 31 Januari 1996
Hobi: Dance, Modelling, Berenang
Cita-cita: Pramugari dan Puteri Indonesia
Ayah: Alm. Marwan
Ibu: Nita Kirana
Tinggi/Berat: 166CM / 45 Kg
Alamat: Jalan Tanjungsari Pasar 1 Gang Amal No 2
Fb: raniyaaku@gmail.com
Jentera Modelling School (Agus / 081260424822)

prestasi
Finalis Gadis Sampul 2011
Juara I Capriasi 2011
Juara III Ford Fiesta 2010
Juara III Shopie Martin Pemula 2010
Juara III Shopie Martin Tingkat Umum 2010

~sumber~


Wednesday, October 24, 2012

SUSPEK LANGGAR KAMERA AES (VIDEO)




~ marah sungguh dengan Kamera AES sampai sanggup buat macam nie....Lucu lawak lawak video suspek nie


~ AES dirempoh READ MORE

~ LOKASI AES SELURUH MALAYSIA

Isteri Di Tangkap khalwat bersama kekasih dan wanita lain

ISTERI Salman (kiri) ditahan bersama kekasihnya dan seorang wanita lain (kanan) di sebuah pangsapuri di Melaka pada Ahad lalu.

MELAKA - Suami keluar mencari rezeki, isteri pula bermain cinta dengan lelaki lain.Itulah nasib seorang kontraktor yang terkedu apabila mendapati isterinya menjalin hubungan sulit ketika dia bekerja.

Lebih mengecewakan, suami tersebut berjaya menghidu kecurangan isterinya apabila terdengar wanita itu bergurau senda dengan 'kekasih gelapnya' di pangsapuri mereka di Ayer Keroh di sini Ahad lalu.

Suami malang itu yang hanya mahu dikenali sebagai Salman, 36, berkata, geram dengan kejadian berkenaan, dia bergegas ke ke pejabat Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) dan meminta penguat kuasa jabatan itu menangkap isterinya dan lelaki terbabit.

Cerita Salman, semuanya terbongkar apabila dia yang tertinggal pengecas bateri telefon bimbit, berpatah balik ke rumahnya pada pukul 10 malam untuk mengambil alat tersebut.

Salman yang keluar bekerja pukul 8 pagi hari yang sama sempat memberitahu isterinya yang berusia 24 tahun itu bahawa dia akan pulang lewat kerana bertugas di luar kawasan.

"Apabila tiba di rumah, saya terperanjat apabila terdengar suara isteri saya ketawa bersama seorang lelaki seolah-olah sedang bermesra," katanya di sini semalam.



sumber:

Restoran Cheng Ho Milik Amy Search Tutup BETUL KER?



~ betul ker RESTORAN CHENG HO milik Abang AMY SEARCH dah TUTUP so 2 hari lepas Lalu depan restoran tersebut di Wangsa Link , Wangsa Maju gelap shaja, kompom dah tutup..dah GOOGLE tengok apa sebab dah TUTUP so jom baca apa kata Abang AMY zasssssssss


KUALA LUMPUR - Selepas empat tahun beroperasi, penyanyi Amy Search akhirnya menerima hakikat bahawa Restoran Cheng Ho miliknya di Wangsa Maju di sini terpaksa ditutup mulai semalam.

Amy atau nama sebenarnya Suhaimi Abdul Rahman, 53, berkata, restoran yang terkenal dengan masakan ala Cina itu terpaksa ditutup kerana pihak yang diberi tanggungjawab untuk menguruskannya berdepan pelbagai masalah.

"Apa pun, saya tetap sedih kerana perniagaan ini sudah lama dijalankan tetapi akhirnya terpaksa ditutup," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Menurut Amy, dia memulakan perniagaan tersebut empat tahun lalu dengan modal RM250,000.

Bagaimanapun pada bulan Jun tahun lalu dia menyerahkan segala urusan perniagaan itu kepada seorang rakan tetapi ia berdepan masalah.

Restoran tersebut menyediakan masakan ala Cina kegemaran pelanggan antaranya ketam masak telur masin, udang bersalut mentega dan ikan siakap nyonya.

Amy berkata, dia bernasib baik kerana telah mempatenkan nama Restoran Cheng Ho sebelum ini.

Justeru, katanya, tiada pihak yang dibenarkan menggunakan nama tersebut.

120 penampar dalam 1/2 jam

 RAKAMAN video menunjukkan guru wanita (membelakangkan kamera) menampar seorang daripada muridnya.
BEIJING: Seorang guru prasekolah didapati mendera muridnya dengan menampar serta menendang mereka berkali-kali.
Perbuatan kejam itu terbongkar selepas aksi guru terbabit dirakam kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di sebuah pusat pendidikan di Taiyuan, utara Shanxi.

Melalui rakaman video selama 30 minit itu, guru terbabit dilihat menampar empat muridnya lebih 120 kali apabila mereka gagal menjawab soalan diberi. Insiden itu disiasat selepas seorang daripada bapa murid terbabit - cuma dikenali sebagai Han kehairanan apabila muka anak perempuannya merah dan bengkak. Media semalam melaporkan, Han pergi bertemu pentadbiran prasekolah berkenaan dan menuntut untuk melihat rakaman CCTV di situ.
Menurut Han, melalui rakaman berkenaan, dia melihat anaknya serta tiga kanak-kanak lain menjadi mangsa dera seorang guru.

“Dalam tempoh setengah jam, guru wanita terbabit menampar anak saya 43 kali, selain menendangnya dua kali,” katanya. Mengenai tiga kanak-kanak lain, Han berkata, mereka masing-masing ditampar 43, 27 dan 10 kali dalam tempoh sama. “Wanita itu tidak sepatutnya menjadi guru. Dia bukan manusia, tetapi jembalang!” katanya. Menurut Han, bukan sekali anak perempuannya pulang dengan muka merah dan membengkak tetapi menyangka ia disebabkan kecederaan ketika bermain. Melalui rakaman itu, Han berkata, guru matematik terbabit meminta anaknya mencampurkan dua angka lebih daripada 10.

Apabila anaknya mengaku tidak tahu, guru terbabit menamparnya. Sementara itu, media China melaporkan, guru wanita itu kini dipecat dari sekolah berkenaan. - DM

Luahan pelakon terhadap pelakon porno....

Luahan seorang pelakon terhadap kenyataan pelakon porno Malaysia tentang Islam. Yang pasti orang2 yang mengaku dirinya ketua agama Islam di Malaysia memang takde telor.. kerat kasi chua soi lek makan lagi bagus.. kahkahkah



ps: sumber fb R.A.M.M


~ money2gold~

 ORANG Bukan ISLAM TIDAK BERHAK PERSOAL HUKUM AGAMA ISLAM, ketua AGAMA ( sultan-sultan Melayu ) Mana Mufti Ulama-Ulama MALAYSIA? Ahli-Ahli Parlimen BERAGAMA ISLAM yg LANTANG BERCAKAP pasal Islam ?

~ BUKAN Kah Memperseda AGAMA ISLAM juga ibarat mempersenda PERLEMBAGAAN? AGAMA ISLAM terdapat dlm PERLEMBAGAAN MALAYSIA

DALIL PENSYARIATAN & FADHILAT QURBAN

DALIL PENSYARIATAN
  • Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Kautsar ayat 2 :

    Maksudnya : "Maka kerjkanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban sebagai bersyukur"
    .

  • Allah S.W.T.telah berfirman dalam Surah Al-Haj ayat 37 :

    Maksudnya: "Daging dan darah binatang korban atau hadiah tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yan sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas berdasarkan taqwa dari kamu".

  • Sabda Rasulullah S.A.W.:

    Maksudnya : "Aku diperintahkan dengan menyembelih korban itu dan ia adalah sunat ke atas kamu". (Hadis riwayat Tirmidzi)
FADHILAT IBADAH QURBAN
Fadhilat yang diperolehi daripada ibadah korban ini amat besar antaranya:
  • Menambah amal kebajikan. Sabda Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam:

    Maksudnya: "Korban itu bagi tuannya dengan setiap bulunya adalah kebajikan". (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

  • Sebagai penebus dosa Sabda Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam kepada Sayyidatina Fatimah:

    Maksudnya: "Hai Fatimah,berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu". (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)

  • Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah.

    Sabda Rasullah Sallahahu 'Alaihi Wasallam:

    Maksudnya: "Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi Allah Azza Wajalla." (Hadis riwayat Thabrani)

  • Rasullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda:

    Maksudnya : "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah Ta'ala daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tunduk-tunduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih." (Hadith riwayat Tirmidzi)

  • Ancaman terhadap orang yang mampu melakukan qurban tetapi tidak melaksanakannya. Daripada Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu katanya, sabda Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam:

    Maksudnya: "Barangsiapa yang ada kemampuan untuk berqurban tetapi tidak melakukannya, janganlah dia hadir bersama kami di tempat sembahyang kami". 
  •  




Neelofa nak tayang apa tuh ??? aduiiii... (18 sx )


Neelofa tayang bra pada peminat??





Tuesday, October 23, 2012

~ Mimpi Kahwen ~

 Pagi tadi aku bermimpi..mimpi indah..mimpi kahwen...apakah petandanya tu...Jadi guna la Tok Google nie..jadi nie laa tafsiran dia..

Berikut ini adalah tafsir mimpi / arti mimpi / makna mimpi mengenai "Kawin":
Bermimpi mengawinkan seseorang. Artinya, Anda akan mendapatkan kekayaan, kemuliaan, dan harga diri.
Bermimpi mengawini wanita yang sebenarnya sudah meninggal dunia. Artinya, Anda akan mendapatkan barang-barang mati (tak bernyawa).
Bermimpi memlihat istri dinikahi oleh orang lain. Arrtinya, keluarga dari istri Anda akan mendapatkan kemuliaan dan kekayaan.
Bermimpi kawin dengan ibu kandung atau saudara perempuan sendiri. Jika mimpi terjadi di bulan-bulan haram seperti Syawal, Dzulqaidah, dan Dzulhijjah, maka artinya adalah Anda akan segera pergi ke Mekkah. Jika mimpi terjadi di luar bulan-bulan tersebut, artinya Anda akan menghubungkan keluarga (orang yang Anda nikahi) dan berbuat kebaikan kepada keluarga yang telah memutuskannya.
Bermimpi kawin dengan sesama lelaki yang tidak Anda kenali. Artinya, Anda akan mendapatkan musuh.
Bermimpi kawin dengan sesama lelaki yang Anda kenali. Artinya, Anda akan mendapatkan keberuntungan atau kebaikan.
Bermimpi melakukan upacara perkawinan. Arrtinya, Anda akan mendapatkan keuntungan dari apa yang Anda kerjakan.
Bermimpi menghadiri acara perkawinan orang lain. Artinya, Anda akan mendapatkan perhatian dari orang yang mengenal Anda atau Anda akan dimuliakan.
Bermimpi melihat acara perkawinan yang sangat meriah di sebuah rumah. Artinya, rumah yang Anda impikan itu akan diselimuti kedukaan. Bisa jadi salah satu anggota keluarganya akan meninggal dunia.

Gambar2 Menarik kaabah






Era FM Kekal Nombor Satu, Raih 4.48 Juta Pendengar

 Stesen radio Era FM berjaya mengekalkan kedudukannya seperti tahun lalu apabila menjadi stesen radio paling berpengaruh dengan meraih 4.48 juta pendengar.

Astro Radio dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini lewat petang Isnin berkata, kumpulan radio itu juga berjaya meraih kedudukan tiga terbaik dalam pengukuran pendengar radio yang dibuat Nielsen bagi separuh tahun kedua tahun ini.

Kenyataan itu turut menyebut stesen radio Sinar FM menduduki tempat kedua dengan 4.22 juta pendengar manakala THR yang menggabungkan Raaga dan Gegar mendapat tempat ketiga dengan 3.63 juta pendengar.



Stesen radio milik Media Prima Berhad iaitu Hot FM pula kekal di tempat keempat seperti pengukuran sebelum ini dengan meraih 3.43 juta orang sementara Suria FM milik Star Media Group berada pada kedudukan kelima dengan jumlah pendengar 2.54 juta.

Dua stesen bukan berbahasa Malaysia milik Astro mampu meraih populariti tinggi berbanding stesen lain apabila saluran berbahasa Mandarin iaitu My FM menduduki tempat keenam dengan 2.2 juta pendengar manakala stesen berbahasa Inggeris, Hitz FM di tempat ketujuh dengan 1.7 juta pendengar.

Astro Radio berkata, kejayaan itu membuktikan kerja keras stesen radio itu dalam mempamerkan mutu persembahan berbeza agar ia berjaya menambat hati pendengar setiap saluran radio yang diperkenalkan.

Berikut ini kedudukan tujuh terbaik jumlah pendengar stesen radio bagi pengukuran yang dibuat agensi kaji selidik Nielsen bagi separuh tahun kedua 2012.

1. Era FM – 4.48 juta

2. Sinar FM – 4.22 juta

3. THR (gabungan siaran Raaga & Gegar) – 3.63 juta

4. Hot FM – 3.43 juta

5. Suria FM – 2.54 juta

6. MY FM – 2.2 juta

7. Hitz FM – 1.7 juta



PENGERTIAN & HUKUM IBADAH QURBAN

PENGERTIAN & HUKUM IBADAH QURBAN

Qurban atau Udhiah bermaksud menyembelih haiwan yang tertentu jenisnya daripada ternakan yang dikategorikan sebagai al-an'am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau), biri-biri dan kambing pada Hari Nahr atau Hari Raya Haji (10 Zulhijjah) dan pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah) kerana bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah.
HUKUM MELAKUKAN IBADAH QURBAN
  • Imam Syafie berpendapat hukum melakukan ibadah qurban ini adalah sunat Muakkadah iaitu sunah yang amat digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu Muslim yang merdeka, berakal, baligh lagi rasyid serta berkemampuan melakukannya sama ada sedang mengerjakan haji ataupun tidak sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

  • Makruh meninggalkan ibadah ini bagi orang yang mampu melakukannya.

  • Hukum qurban ini menjadikan wajib jika seseorang itu telah bernazar untuk melakukannnya atau telah membuat penentuan (at-ta'yin) untuk melaksanakannya seperti seseorang berkata "lembu ini aku jadikan qurban". Jika tidak dilakukan dalam keadaan ini maka hukumnya adalah haram. Daging qurban wajib (nazar) tidak dibenarkan untuk dimakan oleh yang empunya qurban dan tanggungannya. 
  •  





  •  

SERIUS - BEGINILAH RUPA BILA ANDA DITANGKAP KAMERA AES

Saman..... saman..BAYAR SAMAN

Beginilah cara sistem AES berfungsi. Lepas ini kalau nampak lampu bercahaya tepi jalan anda paham-[aham ajelah apa yang dah terjadi. Sila bayar saman ( RM300 hingg RM2000 itulah yg tertulis dlm undang-undang)







Malaysian AES speed camera along the South Klang Valley Expressway (SKVE - E26) with a RIDICULOUS speed limit of 80km/h!

Coordinates 2°58'24.47"N 101°40'39.47"E


LADY GAGA GEMPARKAN PEMINATNYA DENGAN MEMUAT NAIK GAMBAR BOGELNYA


LADY GAGA GEMPARKAN PEMINATNYA DENGAN MEMUAT NAIK GAMBAR BOGELNYA |Selepas mencetus kontroversi dengan tampil bergambar bogel di iklan minyak wanginya, kini Lady Gaga sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila memuat naik gambar bogelnya di laman sesawangnya, LittleMonsters.com.

Dipetik daripada nydailynews, dalam gambar tersebut menggambarkan Gaga dilihat tidak mengenakan sehelai benang pun di badanya. Dia duduk bersandar di sofa besar, dan penyanyi berusia 26 tahun itu melipat kedua-dua kakinya menutupi bahagian dada dan peribadinya.


Walaupun gambar tersebut jelas menampakkan Gaga dalam keadaan bogel, namun pelantun "Bad Romance" ini mengatakan dia masih memakai pakaian dalam yang berwarna kulit.


Sebelum ini, Gaga mengejutkan orang ramai dengan penampilannya pada poster filem pertamanya "Machete Kills", dengan mengenakan baju ala-ala Marilyn Monroe sambil memegang pistol berasap.sumber

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...