Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Friday, October 13, 2017

Cara Mudah Halau Anai-Anai Yg Ekonomi






Nasib baik lah rumah aku dinding batu. Kalau dinding kayu sure berlubang dah rumah aku. Macam rumah mak kat kampung lah. Kena tukar papan dinding sebab rosak di makan anai-anai.

Anai-Anai Haiwan Perosak

Anai -anai merupakan serangga perosak yang berwarna putih. Anai-anai biasanya makan kayu yang sudah lapuk. Tapi anai-anai jugak dah advance sekarang makan kayu yang elok dan segala benda yang berasal dari kayu.
Hapus Anai-Anai
Anai-anai ni habitat asal dia ialah tanah yang dipanggil busut. Kat kampung aku dulu banyak busut anai-anai ni. Anai-anai jugak boleh menyerang rumah dan bersarang di:
  • Kerangka pintu | Kerangka tingkap | Parquet atau lantai kayu
  • Skirting kayu | Siling rumah | Kabinet kayu
  • Almari kayu | Stor kayu | Rak kayu

Cara Mengesan Kehadiran Anai-Anai

Laluan Anai-anai

Anai-anai ni haiwan perosak yang sangat terer seni binaan terowong. Betul aku tak tipu. Hehe!


Kalau semut main redah je lalu lalang kat dinding & lantai rumah. Tapi anai-anai dia buat terowong laluan yang khas. Cerdik ke tak tu?

Kesan Perubahan Warna / Tekstur Pada Bahan Kayu

Jika ada nampak perubahan warna pada lantai parquet, kerangka pintu, kerangka tingkap dan kabinet — itu menunjukkan kehadiran anai-anai. Rumah anda sudah diceroboh!!

Kehadiran Kelkatu

Tiba-tiba ada kelkatu dalam rumah!! Sedangkan rumah memang bertutup rapat. Mana datangnya kelkatu tu?
Kelkatu akan keluar dari sarangnya untuk bina koloni baru. Jika kelkatu ada dalam rumah yang bertutup bermakna dalam rumah anda sudah ada sarang anak-anai!

Rekahan atau Lubang

Sebarang rekahan pada tepi kerangka berkayu di rumah yang ada selut berpasir menandakan anai-anai bersarang di situ.



Cara Mudah Halau Anai-Anai

Petua halau anai-anai ni aku rasa boleh halau sahaja untuk sementara waktu. Cara ini tidak menjamin koloni anai-anai akan dihapuskan. Sebab sarang anai-anai ada dalam tanah yang dalam. Tapi boleh saja cuba. Mana tau berkesan dapat hapus terus anai-anai pulak kan.

Garam Dapur

Simbah garam bercampur air tembakau pada sarang anai-anai. Sembur pada kawasan yang berpotensi ada anai-anai.

Air Kapur Sirih

Siramkan air kapur sirih ke kayu yang di serang dan juga sarang anai-anai. Sifat panas dari kapur sangat tidak disukai anai-anai kerana ianya memiliki kulit tipis dan lembut.

Air Cucian Beras

Siram air pertama dari basuhan beras untuk mengusir anai-anai.

Minyak Tanah

Semburkan minyak tanah di kayu yang telah di serang anai-anai atau juga semburkan di sarang-sarang anai-anai ini.

Tembakau

Campur tembakau dan air lalu di biarkan satu malam (semalaman) agar memperoleh larutan tembakau. Semburkan air campuran itu pada kayu yang di serang atau juga ke sarangnya.

Racun

Beli sahaja racun anai-anai di pasaran dan gunakan mengikut aturan. Ada dua jenis racun anai-anai, iaitu jenis repellant dan non-repellant. Aplikasi sama ada dicampur dengan tanah atau sebagai umpan.
Contoh racun anai-anai jenis repellant adalah dari bahan Bifenthrin. Ia bertindak membunuh anai-anai sekiranya bersentuh secara langsung atau menghalau anai-anai.
Racun anai-anai jenis non-repellant mengandungi bahan seperti Imidacloprid dan Fipronil. Racun jenis ini sukar dikesan oleh anai-anai dan boleh menyebabkan anai-anai mati apabila tersentuh racun.

Kitaran Hidup Anai-Anai

Koloni anai-anai terdiri daripada ratu raja, pemangku ratu, pemangku raja, pekerja, tentera dan peninjau. Jika permaisuri mati, pekerja lain boleh bertukar menjadi permaisuri tetapi saiznya tidak besar seperti permaisuri asal.
Hapus Anai-Anai
Kadang-kadang pemangku ratu dan pemangku raja akan tumbuh sayap menjadi kelkatu (termite swarmers) dan dan terbang mencari kawasan baru untuk membuat sarang baru.
Awas jika rumah dikunjungi kelkatu! Pemusnah barang kayu sudah datang ke rumah korang!
Hapus Anai-Anai
Saiz ratu anai-anai sangat besar hingga ia langsung tidak boleh bergerak!! Ratu dijaga sepenuhnya oleh anai-anai pekerja yang membersihkannya dan memberinya makan. Ratu anai-anai boleh mengeluarkan beribu-ribu telur sehari!

Tahu tak? Ratu anai-anai ada yang jual dengan harga mencecah RM2,500 seekor!! Ada yang makan ratu anai-anai hidup-hidup dan mendakwa ia boleh menguatkan tenaga batin. 
Hapus Anai-Anai
Cara mudah membunuh kelkatu tanpa racun serangga ialah dengan letakkan air dalam besen atau dulang bawah lampu yang dihurungi kelkatu. Kelkatu yang jatuh akan mati lemas dalam air.
Koloni anai-anai terdiri daripada 3 kasta asas iaitu pekerja, askar dan pembiak.
Telur akan menetas menjadi larva yang belum matang. Masa dan cara pemakanan anai-anai yang menentukan laluan pembentukkannya untuk menjadi kasta yang bersesuaian.
Pekerja anai-anai adalah jumlah yang terbesar dalam koloni anai-anai. Anai-anai pekerja akan menyuap makan kepada nimfa, askar dan anai-anai pembiak. Mereka juga menggali terowong, mencari makanan dan minuman, serta membina dan membaiki sarangnya.
Hapus Anai-Anai
Askar anai-anai terbentuk daripada nimfa, pseudergate dan pekerja. Metamorposis berlaku melalui proses molting. Askar mempunyai bahagian mulut yang istimewa bagi tujuan pertahanan untuk menentang pelbagai pemangsa seperti semut dan lipan.
Pembiak terbentuk daripada kelkatu ataupun neotenic. Kelkatu akan hilang sayapnya dan mengawan untuk membentuk koloni yang baru.

Harga Bayaran Pest Control Skill Termite 

 rumah SEWA sekarang ni dah 20 tahun lebih. Memang lah rumah aku atas tanah. Tapi tak jangka langsung rumah akan jadi sarang anai-anai macam ni.



Friday, October 06, 2017

Jurulatih direman 5 hari









JURULATIH pasukan renang kebangsaan yang ditahan kerana merogol atlet renang negara direman selama lima hari bermula hari ini sehingga 7 Oktober.
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata, suspek ditahan susulan laporan yang diterima mengenai atlet renang yang dirogol pada 26 September lalu.

"Mangsa membuat laporan pada 1 Oktober kerana bimbang akan keselamatannya.

"Susulan itu, polis menahan seorang lelaki berusia 35 tahun yang juga jurulatih," katanya dalam kenyataan media, hari ini.


















https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2...direman-7-hari

Bajet 2018 dibentang 27 Oktober |TERKINI : Khabar gembira untuk penjawat awam





Bajet 2018 dibentang 27 Oktober |TERKINI : Khabar gembira untuk penjawat awam
PUTRAJAYA: Bajet 2018 akan dibentangkan di Parlimen pada 27 Oktober ini, kata Datuk Seri Najib Razak. Perdana Menteri berkata demikian dalam ucaptamanya ketika mempengerusikan Majlis Konsultasi Bajet 2018 bertema Negaraku Membentuk Masa Depan di Kementerian Kewangan di sini, hari ini.

Beliau berkata, setiap cadangan dan pandangan rakyat akan didengar kerajaan dalam menggubal bajet negara. "Setiap isu yang dibangkitkan dan cadangan yang dikemukakan akan diperhalusi dan diberi pertimbangan sewajarnya.

"Majlis Konsultasi ini adalah satu platform yang penting bagi sektor awam, swasta dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) memberi pandangan dan maklum balas terhadap cabaran dan isu semasa serta langkah menanganinya. "Inilah dasar keterbukaan dan keprihatinan kerajaan dalam mendahulukan kepentingan rakyat," katanya. Yang turut hadir Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani; Timbalan Menteri Kewangan I, Datuk Othman Aziz dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah.

Beliau berkata, meskipun pelbagai negara berhadapan dalam ketidaktentuan ekonomi dunia, Malaysia masih mampu menghadapi cabaran ini dengan pelbagai langkah dan inisiatif termasuk melaksanakan Dasar Transformasi Nasional. "Kalau kita tidak buat dasar ini, mungkin kita berhadapan dengan kemelesetan ekonomi atau berhadapan dengan situasi ekonomi yang lebih sukar," katanya.

























SUMBER KREDIT : https://www.bharian.com.my/node/293158

Jurulatih renang kebangsaan ditahan perkosa atlet









KUALA LUMPUR: Seorang jurulatih pasukan renang kebangsaan ditahan di Sri Petaling, di sini, semalam, selepas dipercayai merogol seorang atlet.

Suspek berusia 35 tahun, berasal dari China dan kini berstatus penduduk tetap (PR), ditahan di Kompleks Majlis Sukan Negara (MSN) oleh sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Polis Kontinjen Kuala Lumpur, sekitar jam 12.30 tengah hari.

Dia ditahan selepas ibu bapa mangsa membuat laporan polis, Ahad lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh, berkata pihaknya akan mendapatkan kebenaran menahan reman suspek hari ini.

"Setakat ini, siasatan sedang dijalankan oleh Bahagian Siasatan Seksual, Penderaan dan Kanak-Kanak (D11) Polis Kuala Lumpur.

"Berdasarkan siasatan, kejadian rogol berlaku sekitar September lalu, namun identiti mangsa tidak akan didedahkan," katanya ketika dihubungi BH, sebentar tadi.

Beliau mengesahkan setakat ini, pihaknya hanya menerima laporan daripada seorang mangsa.

Sementara itu, sumber berkata, suspek berkenaan sebelum ini terbabit dengan program 'KITA JUARA' pada Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) dalam acara renang disiplin air.

Namun, mangsa tidak terbabit dalam mana-mana acara pada KL2017, yang berlangsung dari 19 hingga 30 Ogos lalu.

Suspek yang juga bekas atlet Olimpik sudah berada di negara ini sejak lebih lima tahun lalu.











https://www.bharian.com.my/berita/ke...ng-rogol-atlet
















Thursday, October 05, 2017

Bajet 2018 [Semua cadangan Majlis Konsultasi Bajet 2018 akan diperhalusi - Najib







Semua cadangan Majlis Konsultasi Bajet 2018 akan diperhalusi - Najib

KUALA LUMPUR 15 Jun - Kerajaan memberi jaminan semua cadangan dan pandangan yang dikemukakan dalam Majlis Konsultasi Bajet 2018 akan diperhalusi dan diberi pertimbangan yang sewajarnya.

Sambil menyifatkan majlis konsultasi sebagai platform penting bagi sektor awam dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk memberi pandangan terhadap cabaran serta langkah menanganinya, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, usaha itu turut menunjukkan dasar keterbukaan dan keprihatinan kerajaan dalam mendahulukan kepentingan rakyat.

Malah, kata Perdana Menteri, pembentangan yang dikemukakan oleh wakil daripada Bank Dunia, Malaysian Rating Corporation Berhad, Deloitte Southeast Asia, Universiti Malaya dan Catcha Group juga sangat berguna dan informatif.


“Banyak isu yang telah dibangkitkan antaranya oleh Dr. Deepak Mishra dari Bank Dunia yang mencadangkan agar fokus diberikan kepada peningkatan produktiviti serta pertumbuhan yang lebih inklusif termasuk penambahan tenaga kerja wanita.

“Malaysian Rating Corporation Berhad yang diwakili oleh Nor Zahidi Alias pula mengunjurkan pertumbuhan ekonomi sebanyak 5 peratus pada tahun 2018 dan beliau mencadangkan agar usaha-usaha diteruskan untuk meningkatkan pertumbuhan pendapatan bagi penduduk bandar bagi menangani isu golongan miskin bandar atau urban poor,” kata Najib menerusi laman blog beliau, najibrazak.com hari ini.

Dalam pada itu, Perdana Menteri turut berkata, beliau yakin persekitaran global yang berdaya saing mampu dicapai oleh negara dengan membangunkan semangat keusahawanan kuat selain digerakkan dengan budaya inovasi dan kreativiti yang memberi keutamaan kepada ekonomi digital.

Katanya, bagi mencapai hasrat itu, Malaysia harus lebih proaktif dan agresif menerapkan penggunaan teknologi dan pendigitalan dalam perniagaan yang secara langsung dapat meningkatkan produktiviti.

“Digital Malaysia diberi keutamaan yang tinggi dalam agenda kerajaan dan kita akan memperhebatkan inovasi memandangkan ia adalah faktor pembezaan memacu keuntungan dan pertumbuhan jangka panjang. Justeru, saya berasa gembira apabila mendapat maklum balas positif mengenai inisiatif seperti Digital Free Trade Zone yang disampaikan oleh wakil Associated Chinese Chambers of Commerce and Industry of Malaysia (ACCCIM).

“Dalam menggalakkan pertumbuhan e-Dagang, wakil ACCCIM juga mencadangkan peningkatan nilai pengecualian cukai ke atas pembelian dalam talian. Kavita Rekhraj dari Deloitte Southeast Asia pula telah menekankan kepentingan ‘sharing economy’ dan bagaimana konsep tersebut boleh memberi manfaat besar kepada rakyat Malaysia.

“Contohnya, seorang pemandu e-Hailing boleh mendapat pendapatan sebanyak RM4,300 sebulan dan seorang hos platform Airbnb boleh mendapat pendapatan sebanyak RM17,000 jika mendapat tempahan sebanyak 60 malam,” katanya.

Selain itu, kata Perdana Menteri, Patrick Grove dari Catcha Group juga telah mencadangkan agar Malaysia menjadi negara pertama memperkenalkan rangka kerja berkenaan penghantaran barang menggunakan dron selain mendigitalkan semua perkhidmatan kerajaan dalam meningkatkan kecekapan.

“Beliau juga menyarankan agar subjek kecerdasan buatan (artificial intelligence) dijadikan sebahagian daripada kurikulum di sekolah menengah bagi memastikan sistem pendidikan negara menghasilkan pelajar yang inovatif. Ini penting dalam memastikan pelajar kita berupaya berubah mengikut keperluan masa hadapan lebih-lebih lagi untuk mengisi pekerjaan yang kini masih belum wujud lagi,” katanya.

Tambah Perdana Menteri, topik pendidikan turut dibincangkan dalam majlis itu antaranya wakil daripada Persatuan Sains Sosial Malaysia (PSSM) memohon agar peruntukan biasiswa dan geran bagi pelajar universiti swasta berdasarkan merit diwujudkan terutamanya kepada golongan berpendapatan rendah dan kurang upaya selain berharap kerajaan meningkatkan peruntukkan untuk latihan vokasional.

Menurut Datuk Seri Najib, beliau turut berkongsi mengenai prestasi ekonomi negara bagi suku pertama tahun ini yang mana ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 5.6 peratus dengan pelaburan langsung asing (FDI) meningkat kepada RM17 bilion terutamanya dalam sektor perkhidmatan, perlombongan dan pembuatan.

“Saya yakin ekonomi negara akan kekal stabil dan kukuh dengan pertumbuhan yang positif hasil daripada dasar-dasar yang digubal kerajaan

“Saya ingin merakamkan penghargaan kepada 236 wakil institusi yang hadir dan telah menyumbang kepada perbincangan yang sangat intensif dan produktif pagi tadi. Insya-Allah, kerajaan akan membentangkan bajet yang prihatin terhadap masalah rakyat serta progresif dalam memastikan negara terus maju membangun ke arah Transformasi Nasional 2050 (TN50),” katanya. - UTUSAN ONLINE








SUMBER KREDIT http://www.utusan.com.my/berita/nasi...#ixzz4kCEuIXeZ
© Utusan Melayu (M) Bhd

Friday, September 22, 2017

1 MUHARAM 1439 HIJRAH





1 MUHARRAM 1439



SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH


1439H













SUMBER rujukan

AKU NAK JADI LAKSAWAN I WANT TO BE BILLIONAIRE



AKU NAK JADI LAKSAWAN

I WANT TO BE BILLIONAIRE




Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir Kaedah Metafizik

Rahsia Personaliti Dari Kiraan Tarikh Lahir Kaedah Sains Metafizik

Ini adalah contoh aku nyer tarikh lahir:

15 Feb 1977
1+5 + 2 + 1+9+7+7 = 32
3 + 2 = 5

(Jadi nombor lahirnya ialah )


Keterangan nombor lahir

1. Ketulenan

- Hadir dengan idea baru.
- Memperolehi sesuatu dengan cara yang tersendiri.
- Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.
- Mereka suka mengambil inisiatif dan suka menjadi yang terbaik dan kebiasannya adalah pemimpin atau boss.
- Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik mereka.
Perkara yang perlu dipelajari ialah idea dan pendapat yang lain mungkin baik atau lebih baik. Berfikirlah secara terbuka.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 1: Abe, Tom Hanks, Robert Redford, Hulk Hogan, Coral Burnett, Wynona Judd, Nancy Reagan, Requel Welach

2. Pendamai 

- Dilahirkan sebagai diplomat.
- Mereka selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.
- Secara semulajadi sangat analitikal dan suka mengikut gerak hati.
- Mereka tidak suka bersendirian.
- Persahabatan adalah penting buat mereka dan berupaya mendorong mereka untuk berjaya di dalam hidup; tetapi mereka sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.
- Golongan ini secara semulajadi adalah pemalu, mereka patut belajar untuk meningkatkan nilai kendiri (self esteem) dan meluahkan perasaan secara terbuka tanpa berselindung.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 2: President Bill Clinton, Madonna, Whoppi Goldberg, Thomas Edison,Wolfgang Amadeus Mozart.

3. Ceria

- Mereka sangat kreatif, sosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding.
- Mereka suka memulakan sesuatu tetapi jarang dapat menghabiskannya. - Mereka suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mencapainya.
- Mereka sangat popular dan idealistik.
- Golongan ini perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih realistik.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 3: Alan Alda, Ann Landers, Bill Cosby, Melanie Griffith, Salvador Dali, Jody Foster

4. Konservatif 

- Golongan ini sangat peka dan tradisional.
- Mereka sukakan arahan dan sesuatu yang rutin.
- Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.
- Mereka suka bekerja keras dan sangguh melakukan sesuatu kerja secara sendirian.
- Mereka mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar.
- Mereka berupaya untuk bersabar, tekun dan adakala dianggap degil.
- Mereka harus belajar untuk lebih feksibel dan bersikap lebih baik terhadap diri sendiri.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 4: Neil Diamond, Margaret Thatcher, Arnorld Schwarzenegger, Tina Turner, Paul Hogan

5. Perintis

- Mereka adalah perintis.
- Secara semulajadi mereka mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat (enthusiasm).
- Mereka perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat.
- Dunia ini adalah sekolah mereka, mereka memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi.
- Persoalan yang bermain difikiran mereka tidak pernah terhenti.
- Golongan ini dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat semua fakta yang diperlukan sebelum membuat sesuatu kesimpulan.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 5: Abraham Lincoln, Chorlotte Bronte, Jessica Walter, Vincent Van Goh, Bette Midler, Helen Kellar dan Mark Hamil.

6. Romantik 

- Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.
- Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka.
- Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.
- Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
- Mereka suka seni musik.
- Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.
- Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 6: Albert Einstein, Jane Saymour, John Denver, Merly Streep, Christopher Columbus, Goldie Hawn

7. Intelektual 

- Golongan ini adalah Pencari. Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi, dan mereka sukar untuk menerima sesuatu perkara dengan mudah.
- Perasaan mereka tidak mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka suka mempersoalkan apa yang ada disekeliling mereka tetapi mereka tidak suka dipersoalkan.
- Mereka kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian.
- Mereka gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan untuk menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara.
- Mereka sangat suka berahsia.
- Golongan ini hidup dalam dunia mereka tersendiri dan mereka perlu belajar untuk menerima kenyataan dunia sebenar.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 7: William Shakespeare, Lucille Ball, Micheal Jackson, Joan Baez, Princess Diana

8. Penyelesaian
- Golongan ini adalah penyelesaian masalah.
- Mereka adalah profesional, berterus terang, penilai yang baik dan sangat tegas.
- Mereka selalu mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang terbaik.
- Mereka sangat suka mengendalikan manusia. Mereka melihat manusia secara objektif.
- Mereka akan memberitahu seseorang dengan cara mereka tersendiri bahawa mereka adalah ketua.
- Golongan ini perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan sendiri daripada mengikut keperluan orang lain.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 8: Edgar Cayce, Barbra Streisand, George Harrison,Jane Fonda, Pablo Picasso, Aretha Franklin, Nostrodamus.

9. Pelakon 

- Golongan ini mempunyai kebolehan untuk menghiburkan orang lain.
- Mereka sangat penyayang dan pemurah.
- Dengan daya tarikan yang ada, mereka tidak mempunyai masalah untuk berkawan dengan sesiapa jua dan pada mereka tiada sesiapapun yang dianggap asing kepada mereka.
- Mereka mempunyai personaliti yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling mereka untuk memahami mereka.
- Mereka umpama binatang sumpah-sumpah yang boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran.
- Mereka mempunyai nasib yang sangat baik tetapi juga boleh menderita akibat terlalu bergantung kepada nasib dan perasaan (mood).
- Untuk berjaya golongan ini perlu membina landasan kasih sayang.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 9: Albert Schweitzer, Shirley MacLaine, Harrison Ford, Gloria Steinem, Jimmy Carter, Elvis Presley.


P/S: Aku nombor 6 

15 Feb 1978
1+5 + 2 + 1+9+7+8 = 33
3 + 3 = 6

6. Romantik 

- Golongan ini adalah idealistik dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.
- Hubungan kekeluarga yang kuat adalah penting buat mereka.
- Perasaan mereka mempengaruhi keputusan mereka.
- Mereka sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang.
- Mereka sangat setia dan boleh menjadi guru yang terbaik.
- Mereka suka seni musik.
- Mereka menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.
- Golongan ini harus belajar apakah yang boleh diubah dan apakah yang tidak boleh diubahnya.
Golongan terkenal yang mempunyai nombor lahir 6: Albert Einstein, Jane Saymour, John Denver, Merly Streep, Christopher Columbus, Goldie Hawn


 "Berfikir dan menjadi kaya??"
dalam bahasa English Think & Grow Rich

AKU NAK JADI LAKSAWAN

I WANT TO BE BILLIONAIRE

Thursday, September 21, 2017

DOA AKHIR Tahun HIJRAH 1439H





Gambar-gambar 7 suspek : bakar pusat tahfiz



Gambar-gambar 7 suspek bakar pusat tahfiz


Gambar-gambar 7 suspek bakar pusat tahfiz|Inilah wajah -wajah yang dipercayai menjadi suspek utama dalam kes bakar pusat tahfiz baru baru ini.



Dalam sidang akhbar sebentar tadi, Amar Singh berkata, tujuh remaja berusia antara 11 hingga 19 tahun ditahan polis pada pukul enam petang semalam sehingga pukul 2.30 pagi tadi.Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh hari ini mengesahkan kebakaran pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Kampung Dato Keramat, di sini, kelmarin merupakan perbuatan khianat.
Kesemua mereka merupakan penduduk yang tinggal di sekitar pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah.
Amar Singh berkata, enam daripada suspek positif dadah. Kesemua suspek telah dibawa ke mahkamah hari ini dan akan direman sehingga 22 September ini.








Siasatan dibuat di bawah Seksyen 302 kerana membunuh dan Seksyen 435 sebab khianat guna api.
“Dengan tangkapan tersebut polis percaya telah berjaya menyelesaikan kes kebakaran pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah.
“Punca perbuatan khianat ini adalah disebabkan perbuatan ejek mengejek antara suspek-suspek dan pelajar pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah,” kata Amar Singh.
Menurut beliau dua dari suspek mempunyai rekod jenayah lampau iaitu merusuh dan mencuri kenderaan.
Amar Singh turut memberi amaran kepada orang awam agar tidak menularkan mesej yang tidak benar kerana boleh memberi kesan siasatan dan proses mahkamah. Tindakan boleh diambil dibawah Seksyen 203 Kanun Kesiksaan







3 AMALAN KEKAYAAN



AMALAN KEKAYAAN


3 Rahsia Menjadi Kaya



Semoga menjadi ilmu yang dimanafaatkan kepada anda
sebagai rezeki dan bekalan di akhirat kelak
Kaya sebenarnya di HATI ini...

antara amalan kekayaan oleh Allah ini adalah

Setiap hari amalkan baca

1. Amalan Pertama (3x pagi & petang)


Allahumakfini bi halalika ‘an haramika wa aghnini bi fadlika ‘aman siwak, 

“Ya Allah! Cukupkanlah bagiku rizki yg halal dariMu, jauhkanlah aku dari rizki yg Engkau haramkan. Dan berikanlah aku kekayaan dengan anugerahMu bukan selainMu (HR. Tirmidzi)

 Mengapa kita disuruh mencari rezeki yang halal ?
Supaya mendapat keberkahan dalam hidup kita. Sehingga apa yang kita makan, minum, pakai diberkahi Allah SWT. Kalau semuanya di berkahi maka kita akan mendapatkan kebahagiaan didunia dan diakhirat. Kerana tujuan hidup seorang muslim tidak hanya bahagia didunia tetapi juga bahagia diakhirat. Inilah yang membezakan kita dengan umat yang lain.
Contoh rezki yang diberkati adalah berapapun rezki yang kita terima banyak ataupun sedikit kita merasa puas dan boleh mensyukurinya. Maka dari sisi ini akan dilahirkan kebahagiaan hidup didunia dan di akhriat kelak.

REZEKI YANG HALAL,  SUMBER KEBAHAGIAAN. Minta dengan Allah agar mendapat rezeki yang HALAL. Jangan menipu, makan rasuah, kurang timbangan, khilaf


2. AMALAN KEDUA ( selepas solat 5 waktu)


الّلهُمَّ إِنِّى أَعُوْذُبِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَ أَعُوْذُبِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَ أَعُوْذُبِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَ أَعُوْذُبِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرّجَالِ

ALLAHUMMA INNI A’UDZUBIKA MINAL HAMMI WAL HAZAN, WA A’UDZUBIKA MINAL ‘AJZI WAL KASALI, WA A’UDZUBIKA MINAL JUBNI WAL BUKHLI, WA A’UDZUBIKA MIN GHLABATID DAYNI WA QAHRIR RIJAAL

Ertinya : “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari kesusahan dan kedukaan, aku berlindung kepada-Mu dari lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu dari takut (miskin) dan kikir, aku berlindung kepada-Mu dari banyaknya hutang dan paksaan orang-orang”

Disamping doa tersebut di atas, tambahkan  bacaan ini setiap solat sunnah fajr/qabliyah subuh (2 rakaat sebelum sholat fardhu subuh) ;

SUBHANALLAH WA BIHAMDI, SUBHANALLAH AL-AZHIM, ASTAGFIRULLAH 100x

(Maha Suci Allah dengan segala puji-Nya, Maha Suci Allah Yang Maha Agung, aku memohon ampunan-Mu)

Kemudian tangan kanan memegang dada sebelah kiri (jantung), dengan membaca

YAA FATTAH YAA RAZZAQ 70x

(Yang Maha Pembuka, Yang Maha Pemberi Rezeki)

Itulah doa dan amalan untuk lunas hutang dan rejeki lancar deras mengalir. Akan lebih afdhol jika anda imbangi dengan sedekah semampunya. 

kita cuma perlu pertolongan Allah sahaja...yakin perkara ini....


3. surah at taubah - ayat 128 & 129 - 7x pagi & petang.



Bacaan Rumi : Laqad ja akum rasulun min anfusikum 'azizun 'aalaihi maa 'anittum harisun 'alaikum bil-mu' minina ra uufur rahimFain tawallau faqul hasbiyallahu la ilaha illa hu(wa) 'alaihi tawakkaltu wa huwa rabbul- 'arsyi 'azim (128, 129 At-Taubah)

Terjemahannya : Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman. 

Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, kepada-Nya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai 'Arasy yang besar."
RAHSIA & FADILATNYA SURAH AT-TAUBAH :-

1. Membaca Surah At Taubah akan terselamat dari kemunafiqan dan akan mencapai hakikat iman.

2. Barangsiapa membaca ayat 111 dari surah At Taubah, di kedai atau di tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.

3. Barangsiapa yang setiap harinya membaca dua ayat yang akhir dari surah At Taubah iaitu ayat 128 & 129 sebanyak 7 kali ulang sesudah solat fardu, atau sekurang-kurangnya selepas solat Subuh dan Maghrib, maka :-

       a. Jika dia seorang yang lemah, maka akan menjadi kuat       
       b. Jika dia seorang yang hina, maka akan menjadi seorang yang mulia            
       c. Jika dia seorang yang kalah, maka akan segera mendapatkan pertolongan       
       d. Jika dia seorang yang berkesempitan, maka akan mendapat kelapangan       
       e. Terhindar dari sihir.     
       f. Jika dia seorang yang berada dalam kesusahan, maka akan hilang kesusahannya     
       g. Jika dia seorang yang sulit dalam penghidupan, maka akan segera mendapat kelapangan kehidupan.       
       h. Jika dia seorang yang berhutang, maka akan segera dapat melangsaikan hutang-hutangnya.       
       
Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya: "Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.” Riwayat al-Baihaqi

4. Ayat 128 – 129 hendaklah dibaca sekali setiap selesai melakukan solat fardhu, insyaAllah orang yang mengamalkannya akan memperolehi syafaat Rasulullah s.a.w. di hari perhitungan kelak.

5. Mengamalkan ayat 128 – 129 sangat baik kesannya untuk menolak sebarang penyakit.

6. Laits bin Sa’ad r.a. meriwayatkan: Ada seorang yang patah paha dalam satu kemalangan, mendapat mimpi seseorang menyuruhnya meletakkan jarinya di atas paha yang patah itu sambil membaca ayat 129 seratus kali. Setelah orang tersebut terbangun, dia melakukan sebagaimana yang dianjurkan mimpinya. Tidak berapa lama kemudian, dia merasakan pahanya yang patah itu sudah sembuh.

7. Ayat 129 adalah doa bertawakal kepada Allah SWT supaya mencukupkan keperluan diri dan keluarga. Amalkannya ayat ini dengan membacanya tujuh kali selepas Solat Subuh dan tujuh kali selepas Solat Maghrib dengan yakin bahawa Allah SWT sahaja yang dapat memberi pertolongan. InsyaAllah, Allah SWT akan mencukupkan segala urusan dunia dan akhiratnya.

8. Ayat 129 ini adalah ayat pendinding.

9. Ayat ini boleh memanjangkan usia dengan izin Allah jika dibaca secara berulang-ulang kali.

10. Jika dibaca tujuh kali setiap hari maka ia boleh memudahkan urusan dunia dan akhirat.

11. Jika dibaca pada pagi, ia boleh menjauhkan ancaman untuk hari itu, begitu juga jika dibaca pada waktu petang, boleh menghindarkan ancaman pada waktu malamnya. Insya-Allah.


amalan utk lembutkan hati...amalkan ini
banyakkan menangis
banyakkan rasa bersalah dalam diri sendiri (sesalan)
maafkan saya jika selalu jumpa orang


4.AMALAN KEEMPAT istifar 100x




Istighfar yang paling utama adalah mengucapkan
‘Astaghfirullahal’adzim, alladzi la ilaha illa huwal hayyul qoyyumu wa atubu ilaih’

(Aku meminta ampun pada Allah yang Maha Agung, tiada tuhan selain Dia yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri Sendiri, dan aku bertaubat pada-Mu).


Lalu nabi saw telah menjelaskan bahwa siapa yang membacanya,
"maka akan diampuni dosanya meski dosa itu berupa lari dari medan perang.”

(HR. Turmudzi, dengan sanad baik, dan disepakati oleh adz-Dzahabi).


"Subhanallah, Walhamdulillah Walaa ilaha illallah Wallahu akbar Walaa haula Wala quwwata illa billahil aliyil aziem."
(HR Muslim)


Salah Satu Doa Yang Sering Dibaca Nabi Muhammad Saw. 

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ وَ عَلَى طَاعَتِكَ

YAA MUQALLIBAL QULUUB, TSABBIT QALBII 'ALAA DIINIKA WA ‘ALAA THOO'ATHIK.
Artinya : Wahai yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu dan di atas ketaatan kepada-Mu.


Semoga saya dan anda dapat manafaatkan ilmu ini


semoga kaya dan berjaya

dunia dan akhirat



















SUMBER & KREDIT



wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...