Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Wednesday, March 08, 2017

Apa yang dimaksud dengan Persona Non Grata ?


Maksud Persona Non Grata


Maksud Persona Non Grata. Apa yang dimaksud dengan Persona Non Grata ? 

Persona Non Grata merupakan istilah Hukum internasional sebagai suatu tindakan penolakan terhadap perutusan/perwakilan Diplomatik oleh suatu negara di Negara Tujuan penempatan Perwakilan diplomatik.

Apa dasar suatu negara melakukan Persona Non Grata terhadap perwakilan Diplomatik suatu negara?

Ada beberapa hal yang menjadi dasar adanya persona Non Grata iaitu :

1. Negara penerima merasa pejabat Diplomatik itu bermasalah

2. Tindakan dan Aktifitas yang dilakukan pejabat Politik itu bersifat Politis dan Subversif yang merugikan kepentingan Nasional dan Mengganggu Kedaulatan Negara Penerima

3. Tindakan dan kegiatan yang dilakukan melanggar Hukum dan Undang-undang negara penerima

4. Adanya tindakan yang dapat mengganggu stabilitas nasional dan Keamanan Negara penerima seperti tindakan Spionase (mata-mata)

Maksud Persona Non Grata


Sekecil apapun tindakan bermasalah yang dilakukan oleh Utusan Diplomatik, telah menjadi Hak negara penerima untuk mempersona Non Grata kan Diplomatik negara Pengirim.


Korea Utara isytihar duta Malaysia persona non grata 
Dua hari selepas Malaysia mengisytiharkan diplomat Korea Utara Kang Chol persona non grata, rejim melakukan perkara serupa terhadap duta negara ke Pyongyang. 
Timbalan Ketua Setiausaha (Hubungan 2 Hala) Raja Nushirwan Zainal Abidin dalam kenyataan hari ini Duta Mohamad Nizan Mohamad diisytiharkan persona non grata oleh kerajan Korea Utara. 
“Tindakan balas ini normal dalam diplomasi. Ingin dimaklumkan kerajaan sudah memanggil pulang duta Malaysia,” kata Raja Nushirwan. 
Beliau menambah Nizan kini berada di Malaysia. 
Nizan dipanggil pulang “untuk perundingan” pada 20 Februari, beberapa jam selepas ketegangan diplomatik tercetus apabila Kang Chol mengkritik siasatan pihak berkuasa ke atas pembunuhan Kim Jong Nam. 

        Maksud Persona Non Grata

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dalam kenyataan 2 hari lepas berkat Kang Chol diusir kerana gagal menghadap Raja Nushirwan di Wisma Putra. 
Anifah mendedahkan kerajaan dalam pertemuan dengan delegasi Korea Utara meminta permohonan maaf secara bertulis daripada Pyongyang mengenai tuduhan yang dilemparkan duta mereka terhadap Malaysia. 
Kang Chol mendakwa Malaysia cuba “menyembunyikan sesuatu” dalam kematian Jong Nam, dan menambah Korea Utara tidak boleh mempercayai siasatan Malaysia yang “bermotif politik”. 
Kang Chol berkata, jika benar Jong Nam dibunuh, maka Malaysia perlu bertanggungjawab sepenuhnya. 
Beliau turut membidas Datuk Seri Zahid Hamidi, mendakwa timbalan perdana menteri membuat dakwaan palsu mengenai identiti Jong Nam dan menuduh Malaysia berpakat dengan negara asing. 
Beliau menambah permohonan bedah siasat kedua, yang disifatkannya sebagai “cubaan untuk merosakkan jasad”, merupakan pencabulan hak asasi manusia dan menunjukkan betapa “terdesaknya mereka untuk mengalihkan kesalahan kepada kami”. 
Pertelingkahan dengan Korea Utara bermula apabila Malaysia menjalankan bedah siasat ke atas mangsa bunuh walaupun dibantah Pyongyang. 

          Maksud Persona Non Grata 

Pihak berkuasa tidak mahu melepaskan mayat sehingga ahli keluarga mangsa tampil memberikan sampel DNA. 
Jong Nan, abang sebapa kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong Un, dibunuh menggunakan agen saraf VX, oleh 2 wanita, semasa menunggu penerbangan pulang ke Macau di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 pada 13 Februari. 
Difahamkan 11 orang rakyat Malaysia berada di Korea Utara ketika ini. Sembilan daripadanya kakitangan kedutaan dan ahli keluarga mereka, manakala 2 lagi sebahagian daripada Program Makanan Dunia PBB. - fmt



No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...