Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Sunday, November 11, 2012

Misteri & keajaiban alam : Gunung Sebagai Pasak

Hebatnya ciptaan Allah s.w.t tidak tergambar diakal fikiran tanpa renungan yang bersungguh-sungguh. Bagaimana Allah mencipta segala macam benda yang unik dan tidak sia-sia. Jika diperhatikan sebuah gunung yang tinggi, pernahkah terfikir, ia mempunyai fungsi tersendiri? Siapa terfikir bahawa struktur bawah gunung tersebut sama dalamnya sebagaimana tinggi gunung tersebut?


Namun, hal ini telah diceritakan secara jelas dalam al Quran.

Bukankah Kami telah menjadikan bumi ini sebagai hamparan. Dan gunung-gunung sebagai pasak?. (Surah an-Naba; 6-7)

Al-Quran dengan bahasanya yang tinggi, menegaskan bahawa gunung-ganang adalah sebagai pasak bumi. Hal ini tidak diubah oleh ulama-ulama biarpun mungkin pada zaman mereka, mereka belum menemui bukti sebenar gunung ini sememangnya dipasak?

Maha Suci Allah, yang telah menjadikan bumi ini sebagai suatu hamparan dan gunung-ganang sebagai pasak bumi. Ia juga berfungsi untuk menghalang gegaran seperti ayat berikut:

Dan Kami telah menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan padanya celah-celah sebagai jalan-jalan lalu-lalang, supaya mereka dapat sampai kepada mencapai keperluan rohani dan jasmani. (Al Anbiya’ 21:33)
Pada kajian sains, dengan izin Allah, mereka telah menemui fungsi gunung bolehlah diterjemahkan sebagai paku-paku yang mencantumkan 2 keping papan bagi mengelakkan papan tadi bergoyang, dan ia lebih kukuh dengan paku tadi. Sesuai dengan bahasa ‘pasak’ dalam al Quran. Subhanallah.

Dalam surah Luqman juga, Allah telah menyebutkan tentang perkara yang sama sebagaimana ayat berikut:

'dan Dia menciptakan gunung-gunung di muka bumi supaya tidak bergoyang bersama kamu' (Surah Luqman: ayat 10)
Gunung ganang dalam erti kata lain, mengenggam lapisan pada kerak bumi bersama-sama melalui satu ‘pancang’ yang memanjang dari atas ke bawah permukaan bumi sekaligus menghubungkan semua lapisan-lapisan di dalam bumi ini. Melalui cara ini, ianya menetapkan kedudukan kerak bumi dan menghalangnya daripada terapung di atas batuan magma atau terapung bersama-sama dengan lapisan lain. Secara ringkas, analogi ini mirip seperti keadaan apabila kita memakukan cantuman kepingan kayu bersama-sama.

Pergerakan gunung

Rasulullah s.a.w telah membacakan ayat di bawah:

Dan kamu melihat gunung-gunung itu, kamu menyangka ianya tetap di tempatnya, padahal ia bergerak seperti geraknya awan.(Surah an-Naml: ayat 88).
Lalu terdapat sahabat yang cuba memerhatikan keadaan gunung. Setelah lama diperhatikan, tidak sedikit pun kelihatan bergerak. Apa sahabat tersebut kata?

“Sudah tentu mataku yang silap, dan apa yang Rasulullah cakap itu adalah benar”

Ini iman sahabat. Yakin dengan perkataan al Amin, Rasulullah s.a.w yang terkenal dengan jujur dan benar tutur kata.

Namun sekarang, ia telah terbukti benar.

Pergerakan gunung-ganang ini adalah disebabkan oleh gerakan dalam kerak bumi di mana ia terletak. Kerak bumi ‘terapung’ di atas lapisan mantel, yang lebih padat. Pada awal kurun ke 20, pertama kali dalam sejarah apabila seorang saintis jerman bermana Alfred Wegener mengemukakan bahawa benua-benua bumi sebenarnya bergabung bersama ketika ia terbentuk pertama kali, tetapi kemudian hanyut dalam arah yang berbeza-beza, dan akhirnya terpisah ketika bergerak menjauhi antara satu sama lain.

Pakar geologi baru hari ini menyedari bahawa Wegener sebenarnya adalah benar ketika mengemukakan fakta ini pada tahun 1980 an, 50 tahun selepas kematiannya. Seperti yang dinyatakan oleh Wegener dalam artikel yang diterbitkan pada tahun 1915, daratan bumi terbentuk dalam satu gugusan daratan 500 juta tahun lalu, dan daratan besar ini yang dipanggil Pangaea, terletak di kutub selatan.

Pangaea terbahagi kepada dua bahagian yang hanyut dalam arah yang berbeza. Satu dari benua gergasi ini ialah Gondwana, yang meliputi Afrika, Australia, Antartika dan India. Bahagian yang satu lagi dipanggil Laurasia yang meliputi Eropah, Amerika utara dan Asia kecuali India. Gondwana dan Laurasia berpecah kepada bahagian yang lebih kecil.

Semua benua ini yang timbul selepas penghayutan dataran Pangaea, bergerak secara konstan di permukaan bumi pada kadar beberapa sentimeter setahun, pada masa yang sama menyebabkan perubahan keseimbangan laut dan darat di bumi.

Suatu yang tidak diragui ialah satu dari keajaiban Al-Qur’an ialah fakta saintifik ini yang baru diketahui baru-baru ini melalui bidang sains, telah pun dikhabarkan dalam Al-Qur’an.

Menurut maklumat tambahan, dengan berdirinya gunung, dapat menahan dan memecahkan ibu angin yang jika tiadanya gunung pasti akan menimbulkan keadaan yang membahayakan dengan kelajuan angin yang kuat.

Sekadar bertanya: Adakah piramid yang berbentuk segi tiga seperti gunung juga mampu menjadi pasak bumi dan memecahkan ibu angin?
 
 

No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...