Apatah lagi sebanyak 18 nyawa terkorban termasuk kanak-kanak sudah tentu mencalarkan imej Gunung Kinbabalu serta Sabah sebagai antara kawasan utama tumpuan pelancong di negara ini.
Untuk itu adalah perlu satu siasatan serta kajian menyeluruh bagi mengenal pasti tahap serius kesan gempa di beberapa kawasan di Negeri Bawah Bayu itu, untuk mengelak kejadian buruk ini berulang.
Untuk mendapat penjelasan lanjut serta punca kejadian ini berlaku, wartawan Mingguan Malaysia, AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI dan RASDAN AHMAD telah menemubual pensyarah di Jabatan Geologi Universiti Malaysia Malaya (UM) Profesor Madya Mustaffa Kamal Shuib bagi mendapatkan kepastian sebenar kejadian gempa bumi ini.
Mingguan: Mungkin Prof. boleh kongsikan punca berlakunya gempa bumi di Ranau, Sabah?
MustaFFa Kamal: Walaupun kita berada agak terkedalam ataupun sedikit keluar daripada kawasan Lingkaran Api Pasifik, tetapi kita masih terkena bahang-bahang yang berlaku di kawasan lingkaran tersebut. Maknanya apa-apa kesan tekanan yang berlaku di sekeliling, kita akan turut terasa. Dan kita akan terhimpit kerana kejadian yang berlaku di Ranau baru-baru ini berada di kawasan yang berhampiran dengan beberapa sempadan plat gegaran antaranya plat dari Filipina dan Eurasia. Maka Sabah telah terhimpit dengan keadaan ini.
Jadi kejadian ini berlaku apabila tekanan-tekanan ini membebas atau menyahkan tekanan ini dengan menghasilkan pergerakan-pergerakan daripada satah-satah yang lemah. Di bumi ini, satah-satah lemah ini adalah sesar-sesar yang telah lama wujud dan setiap sesar ini akan tergelincir. Apabila berlaku gelinciran maka terbentuklah kejadian gempa bumi itu.
Apakah terdapat kemungkinan berlakunya kejadian letupan gunung berapi di Sabah?
MUSTAFFA KAMAL: Di Sabah terdapat dua tempat di mana kita temui kesan-kesan gunung berapi iaitu di Semporna dan di Tawau. Di Tawau masih kekal ada kawah gunung berapi tetapi gunung berapi tersebut sudah lama tidak aktif. Oleh itu kejadian gempa bumi yang berlaku di Ranau baru-baru ini tidak ada kena mengena dengan kawasan gunung berapi. Saya tidak menolak kemungkinan akan berlakunya kejadian gunung berapi namun keberangkalian itu untuk berlaku adalah cukup tipis.
Sejak tahun 1960-an lagi lebih 80 kali kejadian gempa kecil berlaku di Sabah terutamanya di Lahad Datu, adakah kejadian ini berpusat di Sabah atau cuma kesan gegaran dari luar?
MUSTAFFA KAMAL: Kejadian gempa bumi kecil ini sebenarnya berlaku dari pusat gegaran di Sabah itu sendiri. Contohnya di Ranau, gegaran itu berlaku dari pusat gegaran betul-betul di bawah Gunung Kinabalu yang mempunyai kedalaman sepanjang 10 kilometer. Maknanya gegaran yang berlaku di Ranau itu tidak melibatkan gegaran dari luar Sabah.
Di Sabah sebenarnya terdapat banyak lagi pusat gegaran ini antaranya zon yang aktif dibahagikan kepada tiga zon merah (aktif) iaitu zon tengah, Sandakan dan Semporna. Terdapat juga zon-zon lain tetapi zon ini adalah zon hitam iaitu kawasan yang tidak aktif kerana sesar-sesarnya telah lama. Namun, sesar-sesar lama inilah sebenarnya yang menghasilkan sesar-sesar baharu sehingga menyebabkan kejadian gempa bumi ini berlaku.
Melihat kepada peristiwa di Sabah apakah kejadian gempa kuat boleh berlaku di Semenanjung Malaysia?
MUSTAFFA KAMAL: Sebenarnya Sabah masih terletak di luar kawasan Lingkaran Api Pasifik namun di Sabah masih lagi terasa aktiviti-aktiviti yang terhasil dari kawasan terdekat dengan lingkaran api ini seperti dari Filipina dan negara-negara Eurasia. Manakala di Semenanjung pula, sebelum ini kejadian gempa bumi tidak pernah berlaku. Sekiranya ada kejadian gegaran kecil sebelum ini, itu adalah berpunca dari gelinciran plat di Sunda, Sumatera, Indonesia. Namun sejak 2007 kejadian gempa bumi kecil mula berlaku di Semenanjung dan gempa kecil itu berlaku dengan pusatnya di Semenanjung sendiri.
Contohnya gempa yang berlaku di Janda Baik, Bentong, Pahang pada November 2007. Kemudian berlaku di Jerantut, Pahang iaitu pada Mac 2009 kemudiannya, di Manjung, Perak 29 April 2009 dan akhir sekali di kawasan selatan seperti di Kuala Pilah, Negeri Sembilan pada 30 November 2009. Kesemua gegaran yang dihasilkan ini adalah kurang dari 3.5 magnitud dan dikategorikan sebagai gegaran lemah. Gegaran-gegaran seperti ini tidak akan menyebabkan kerosakan kepada bangunan atau rumah.
Kita akan hanya merasai gegaran kecil sahaja. Namun kejadian gempa sebesar 2.6 magnitud yang dilaporkan terhasil di Tasik Kenyir, Terengganu pada 2010 berlaku bukannya disebabkan oleh gelinciran plat tetapi disebabkan oleh aktiviti empangan besar di sana. Punca gegaran ini berlaku apabila kita terhimpit oleh beberapa kawasan lingkaran api seperti yang berlaku di Sabah. Kawasan Semenanjung juga dihimpit dengan lingkaran api seperti dari Plat Filipina, Plat India-Australia dan Plat Eurasia-Sunda, dan kita berada dalam keadaan tekanan dari kawasan-kawasan ini.
Kejadian-kejadian gegaran kecil yang berlaku di Semenanjung ini juga puncanya hampir sama dengan gegaran-gegaran yang berlaku di Sabah. Kesemua kejadian ini terjadi berpunca setelah gegaran besar yang berlaku di Aceh, Indonesia pada 2004. Maknanya kesan yang berlaku di Aceh itu juga telah menyebabkan berlakunya tekanan terhadap Semenanjung sehingga berlakunya kejadian gegaran kecil.
Gegaran yang berlaku di Aceh adalah satu gegaran cukup besar yang menyebabkan tekanan itu terkumpul di Semenanjung. Selepas itu, Aceh turut mengalami gegaran susulan, misalnya pada 2007. Gegaran-gegaran yang berlaku di Aceh ini kemudiannya menghimpunkan tekanan kepada kita dan disebabkan itulah tekanan tersebut keluar dan berlakulah gegaran-gegaran kecil di Semenanjung.
Pada pandangan saya, lebih baik tekanan ini dikeluarkan dengan gegaran yang berskala kecil kerana sekiranya tekanan ini terhimpun dan hanya dikeluarkan dengan satu kejadian gempa, maka satu gempa bumi berskala besar akan terhasil dan ini akan membahayakan kita.
Maksudnya, kemungkinan berlakunya gempa di Semenanjung tetap ada?
MUSTAFFA KAMAL: Jika kita lihat secara terperinci, Malaysia sebenarnya berada cukup jauh dari kawasan Lingkaran Api Pasifik. Jadi, tekanan daripada kawasan-kawasan lingkaran terdekat agak sukar untuk masuk atau menembusi Malaysia. Jika berlaku gegaran mungkin hanya berskala 3.5 magnitud di Semenanjung Malaysia dan itu boleh dianggap sebagai gegaran yang terbesar.
Bagi saya besar atau kecil skala itu tidak mengapa namun apa yang membimbangkan adalah kesannya kepada persekitaran kita nanti. Ada dua kesan yang akan berlaku setelah kejadian ini. Pertama adalah ketika kejadian gempa besar di Aceh sehingga menyebabkan tsunami. Selepas kejadian itu, jika dilihat di Semenanjung kejadian tanah jerlus telah berlaku seperti di Perlis, Lembah Kinta, Perak dan beberapa kawasan di Kuala Lumpur. Manakala kesan kedua adalah gegaran bawah tanah yang akan menyebabkan kesan kerosakan kepada struktur bangunan.
Kemungkinan berlakunya gegaran kuat selepas ini di Ranau juga agak sukar. Mengikut catatan kejadian ini berlaku 25 tahun sekali. Maknanya tenaga yang disimpan oleh Gunug Kinabalu akan keluar setelah 25 tahun. Kemungkinan 25 tahun lagi baru akan berlaku kejadian seumpama ini. Dalam masa terdekat kemungkinan tidak akan berulang gempa seumpama ini, cuma gegaran susulan dalam skala kecil mungkin berlaku. Namun gegaran susulan ini semakin lama akan makin berkurangan. Namun penduduk sekitar kawasan Kudat dan Lahad Datu tetap perlu berhati-hati, kemungkinan kejadian ini berlaku di kawasan tersebut tetap ada.
Bagaimana pula Prof. melihat tentang persiapan atau persediaan kita terhadap kejadian gempa ini?
MUSTAFFA KAMAL: Pihak berwajib perlulah membuat kajian terhadap tempat-tempat yang berkemungkinan berlaku gempa bumi dan perlu pemantauan yang lebih kerap. Hal ini merupakan perkara yang sangat penting agar amaran terawal dapat dikeluarkan bagi memastikan keselamatan orang awam.
Persiapan seterusnya adalah mengenai struktur bangunan kita. Difahamkan kebanyakan bangunan-bangunan yang dibina tidak mengambil kira tentang kemungkinan gempa kecuali bangunan-bangunan tinggi yang terkenal. Kod etika pembinaan bangunan baharu perlu diubah terutama struktur bangunan yang akan dibina nanti. Kod ini perlu dilakukan secara menyeluruh terutamanya di kawasan-kawasan yang berisiko dan mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi.
Namun tidak perlu risau, gegaran kecil yang di bawah 3.5 magnitud tidak akan merosakkan struktur bangunan. Hanya gegaran sebesar 5.0 magnitud akan merosakkan bangunan. Kemungkinan ini tidak akan berlaku di sini jadi rakyat kita tidak perlu bimbang dengan kejadian ini.Bagi pasukan penyelamat (SAR), persediaannya juga sama seperti bagi bencana-bencana alam yang lain. Yang penting adalah pengetahuan orang ramai terhadap kejadian gempa bumi ini.Kempen kesedaran tentang gempa bumi perlu dilakukan dan didedahkan kepada rakyat kerana kita tidak pernah berhadapan dengan kejadian seperti ini.
Pengetahuan terhadap bagaimana untuk menyelamatkan diri ketika berlakunya kejadian alam ini perlulah diberi pendedahan yang terperinci kepada masyarakat. Bagi saya pendedahan seperti inilah yang akan menjamin keselamatan mereka. Menyentuh tentang tenaga pakar dalam bidang ini, kita ada pakar-pakar namun belum mencukupi apatah lagi kejadian gempa yang telah berlaku tidaklah sekuat negara-negara lain yang sering terkena gempa bumi. Namun selepas ini mungkin kita perlu ada pakar dalam kejadian gempa agar satu amaran awal serta tindakan susulan terhadap kejadian ini dapat dilakukan.
Apakah kejadian gempa ini mempunyai kaitan dengan gelombang seismos?
MUSTAFFA KAMAL: Gegaran yang dirasai seseorang ketika berlakunya gempa bumi disebabkan oleh gelombang seismos yang bergerak di dalam dan permukaan bumi. Gelombang itu terhasil apabila berlaku geseran akibat pergerakan plat tektonik pada satu masa-masa tertentu melibatkan dua keping tektonik yang mana di bahagian tengahnya terdapat sempadan.
Bagi pergerakan plat, dalam setahun pergerakannya amat minimum iaitu sekitar 75 milimeter. Proses ini mengambil masa puluhan tahun untuk mengumpulkan tenaga sebelum ia dibebaskan dalam bentuk gelombang. Pergerakan ini akan menghasilkan tenaga yang lama-kelamaan terkumpul dan pada satu tahap, ia akan dibebaskan sebagai haba atau gelombang yang dikenali sebagai gelombang seismos.
Secara hipotesis, pembebasan tenaga akan menyebabkan gempa bumi. Semakin lama masa terkumpul semakin banyak tenaga yang disimpan. Jika banyak tenaga terkumpul maka keberangkalian gempa bumi yang berlaku juga lebih besar. Fenomena yang sama juga turut berlaku apabila bongkah-bongkah batuan bergerak ke arah bertentangan. Sempadan antara bongkah tersebut biasanya dikenali sebagai sesar dan gempa bumi juga wujud apabila berlaku antara bongkah-bongkah batuan tersebut.
Gelombang seismos yang wujud semasa gempa bumi berlaku sebenarnya dibahagikan kepada tiga gelombang iaitu Gelombang P (Primer), Gelombang S (Sekunder) dan Gelombang Permukaan. Gelombang P dan S biasanya wujud di kawasan 50 kilometer dari permukaan bumi manakala Gelombang Permukaan pula terdapat di sekitar kawasan permukaan bumi sehingga kedalaman sejauh 20 kilometer.
Kesan daripada pengaliran Gelombang P dapat dilihat dengan pergerakan objek kecil seperti botol yang diletak di atas meja. Gelombang S pula boleh menyebabkan pergerakan bangunan dan gelombang ini sedikit kuat jika dibandingkan dengan Gelombang P. Manakala Gelombang Permukaan pula lebih besar dan ketara kesannya seperti berlaku rekahan dan retakan pada permukaan bumi atau runtuhan bangunan. Dalam kejadian gempa bumi, Gelombang P akan dirasakan dahulu, kemudian barulah Gelombang S dan Gelombang Permukaan akan menyerang.
Semasa gempa bumi, Gelombang P hanya sebagai amaran namun gegaran sebenar sudah dirasai. Gelombang S dan Gelombang Permukaan yang hadir selepas Gelombang P akan memberi kesan kepada struktur kejuruteraan tidak kira bangunan mahupun jalan raya kerana amplitud kedua-dua gelombang susulan ini amat tinggi.