Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Wednesday, September 03, 2014

33 Lambo, Porsche, Ferrari Langkawi berada luar kawasan dirampas babit cukai RM23juta




PETALING JAYA 2 Sept. - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Kuala Lumpur merampas sebanyak 120 buah kereta mewah yang melakukan tiga kes kesalahan melibatkan cukai berjumlah kira-kira RM60 juta, dalam operasi yang dijalankan di seluruh negara sepanjang lapan bulan pertama tahun ini.

Pengarahnya, Datuk Mohd. Isa Endot berkata, bagi kes pertama, pihaknya merampas sebanyak 33 buah kereta mewah dari Langkawi seperti Lamborghini, Ferrari dan Porsche yang berada di luar kawasan melebihi tempoh dibenarkan, membabitkan cukai tidak dibayar berjumlah RM23.2 juta.

Menurut beliau, bagi kes memalsukan dokumen, sebanyak 28 buah kereta mewah membabitkan nilaian hampir RM1 juta juga dirampas dengan cukai tidak dibayar berjumlah RM1.5 juta.

"Bagi kes ketiga pula, sebanyak 59 buah kereta dari Singapura turut dirampas berikutan tidak membayar cukai berjumlah RM35.4 juta serta tinggal lebih masa di negara ini," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat JKDM Kuala Lumpur di Kelana Jaya hari ini.

Menurut Mohd. Isa, pihaknya sedang mengesan pemilik asal kenderaan yang dirampas dan meminta mereka yang mempunyai maklumat supaya menghubungi JKDM Kuala Lumpur dalam tempoh segera.

"JKDM juga ingin mengingatkan pemilik kenderaan terlibat agar segera membayar cukai selain tampil menyerah diri secara sukarela di pejabat kastam sebelum tindakan tegas dan lebih berat diambil," kata beliau.

Dalam pada itu beliau berkata, pihaknya berjaya mematahkan beberapa cubaan penyeludupan rokok putih pelbagai jenama bernilai RM41.7 juta termasuk cukai ekoran penahanan lapan buah kontena di dua pelabuhan, sejak Januari sehingga Ogos lalu.

Dua pelabuhan terlibat adalah Pelabuhan Zon Bebas Westport Malaysia Sdn. Bhd, Pelabuhan Barat, Klang dan Pelabuhan Tanjung Pelepas, Gelang Patah, Johor yang melibatkan beberapa jenama rokok putih termasuk Canyon, Premium, President, Regal, Souverign, Richman, Gold Mount dan American Legend.

Bagaimanapun tiada tangkapan dilakukan berikutan kastam masih gagal mengesan pengimport dan pemilik kontena berkenaan kerana menggunakan dokumen serta maklumat palsu.

"Siasatan kita mendapati kes itu didalangi sindiket antarabangsa dan mereka sudah merancang untuk menggunakan Pelabuhan Zon Bebas di Malaysia sebagai transit untuk penyeludupan rokok ke negara lain.

"Sindiket akan membuat ikrar palsu terhadap muatan bagi membolehkan kontena dibawa masuk untuk tujuan penghantaran melalui kapal ke negara ketiga. Di pelabuhan pula, kesemua rokok putih itu akan ditukar kontena dan ejen perkapalan yang baharu dengan pengikraran barang sama seperti dalam dokumen palsu," katanya.

Tambah Mohd. Isa, imej dan persepsi negatif terhadap negara akan tercemar apabila dilabelkan sebagai transit penyeludupan rokok putih sekiranya barangan itu ditahan oleh pihak berkuasa negara ketiga berkenaan.

"Siasatan akan terus dijalankan bagi menangkap pihak-pihak yang terlibat dalam kes ini. Kes disiasat mengikut Seksyen 133 (1) (a) Akta Kastam 1967 iaitu membuat pengikraran palsu di dalam dokumen kastam," jelasnya.

Dalam satu lagi kes beliau berkata, pihaknya menahan seorang pemandu lori kontena serta merampas 270 buah tayar lori bernilai RM175,000 di Pulau Indah, Klang di sini, Sabtu lalu.
















 Sumber ^ kredit ~~..












No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...