Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Sunday, May 25, 2014

Ketibaan panda gergasi disambut kritikan rakyat






KUALA LUMPUR: Ketibaan dua panda gergasi Fu Wa dan Feng Yi ke Malaysia hari ini mengundang kritikan hebat di kalangan rakyat negara ini kerana ia disifatkan sebagai satu pembaziran.

Rata-rata rakyat negara ini meluahkan kritikan mereka di dalam media sosial seperti Facebook.

Malah ada di antara mereka menyifatkan kerajaan telah melakukan pembaziran di kala rakyat sedang terhimpit dengan pelbagai kenaikan kos hidup termasuk berhadapan dengan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang akan diperkenalkan.

Beberapa komen pengguna Facebook yang tidak berpuas hati dengan kos perbelanjaan yang dikeluarkan kerajaan semata-mata untuk dua ekor panda itu.

Airil Zack: Klu lah duit perblanjaan brjuta2 tu dibuat ntuk mmbina rumah2 kos rendah khas ntuk rakyat kan bagus. Bak kata pepatah; panda dihutan dirumahkan, rakyat dinegara sendiri mati merempat smpai 7 kturunan.

Alin Ajel: Smlm baru baca kisah satu keluarga 'manusia' terpaksa tido di bawah jambatan di kuala lumpur.

Faisal Salih: Kos buat rumah panda nie dh x masuk akal..watpe abiskn duit cmtu banyak? Baik bantu rakyat yg memerlukn..

Shahril Nizam: Apa dapat tgk panda?....dtg2 melawat dia tgh tdo...tiket ntah bape ke byr....membazir...baik bwk famili makan2...kenyang jugak..

Bukan itu sahaja, Tabung Alam Sedunia (WWF) Malaysia juga berpendapat keutamaan perlu diberikan memastikan survival haiwan itu di habitat liar.

Melainkan hasil perjanjian itu membawa pulangan positif kepada pemuliharaan panda dan hidupan liar, WWF melihat ia sebagai satu pembaziran kos.

"Ini kerana kos RM3 juta setahun untuk membiayai kedua panda itu dilihat lebih baik digunakan untuk program pemuliharaan haiwan lain khususnya haiwan terancam di malaysia seperti harimau, penyu, orang utan dan badak Sumatra," tegas WWF.

Pasangan panda itu dipinjamkan China kepada Malaysia atas dasar setiakawan bahkan ianya turut membabitkan kos kepada negara ini.

Malaysia perlu membayar kepada China sekitar RM3 juta setahun untuk tempoh 10 tahun bagi membela haiwan berkenaan.

Perkara itu sepertimana dipersetujui dalam Perjanjian Kerjasama Konservasi Antarabangsa Panda Gergasi yang ditandatangani antara Malaysia dan Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar China pada 15 Jun 2012.

Bagi menempatkan panda berkenaan kerajaan telah membelanjakan RM25 juta untuk membina kompleks panda gergasi di Zoo Negara melibatkan kawasan eksibit khas berkeluasan 1.6 hektar.

Kos penjagaan panda oleh Zoo Negara pula dianggarkan RM1.5 juta setahun.

Sekiranya kedua panda membiak, Malaysia perlu membayar China sebanyak RM2 juta dan hanya boleh menyimpan bayi panda itu untuk tempoh 2 tahun.

Kesediaan kerajaan China meminjamkan beruang panda itu disifat sebagai simbol keakraban hubungan kedua negara yang bakal meraikan ulang tahun ke-40 jalinan diplomatik sejak 1974.

Sejumlah RM15 juta ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) manakala bakinya oleh kerajaan.


- HARAKAHDAILY 21/5/2014











No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...