Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Tuesday, February 14, 2017

Pengurangan jumlah penjawat awam, cabaran besar negara - Nazir Razak & bekas KSU




KUALA LUMPUR: Seorang bekas pegawai tinggi kerajaan telah menggesa kerajaan untuk mempertimbangkan mengecilkan perkhidmatan awam kembung di negara ini, semasa ia masih boleh.

Malaysia mempunyai nisbah tertinggi awam hamba-to-penduduk di Asia Pasifik, menggaji 1.6 juta orang atau 11% daripada tenaga kerja di negara ini.

Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim - bekas Menteri Kewangan Ketua Setiausaha dan Unit Perancang Ekonomi Ketua Pengarah - berkata bahawa Malaysia mungkin tidak dapat mengekalkan tenaga kerja ini jika ia berjalan ke dalam krisis kewangan.

Beliau berkata pada hari Isnin bahawa jika Kerajaan telah benar-benar menetapkan kepada mengekalkan defisit negara kepada tiga peratus, ia perlu melihat pekerja membuang pekerja, terutamanya dalam tahap yang lebih rendah daripada perkhidmatan awam, untuk mengurangkan perbelanjaan.

"Birokrasi Kerajaan telah berkembang begitu besar bahawa ia bukan sahaja mengambil terlalu banyak sumber tetapi mewujudkan banyak kegagalan dalam ekonomi kewangan kami.

"Terdapat terlalu banyak peraturan dan peraturan yang sektor awam dan swasta perlu hidup dengan," katanya kepada delegasi ahli ekonomi, ahli politik dan pegawai-pegawai kerajaan di forum Persatuan Ekonomi Malaysia mengenai tadbir urus sektor awam.
Beliau menasihatkan Malaysia untuk memulakan mengecilkan perkhidmatan awam, "lebih baik lebih awal daripada kemudian," jika ia mahu untuk mengelak risiko jatuh ke dalam krisis Greece-suka, di mana negara Eropah terpaksa memotong gaji dan tidak dapat membayar pencen bagi yang perkhidmatan Awam.

Lukisan contoh-contoh daripada penstrukturan semula Malaysia Airlines baru-baru ini, di mana 6,000 orang telah diberhentikan kerja, Mohd Sheriff berkata bahawa ia adalah lebih baik untuk membiarkan kakitangan pergilah sekarang, membayar pampasan kepada mereka dengan pakej pemberhentian sementara kerajaan masih mampu.

"Ia mungkin kos Kerajaan perbelanjaan yang berat sekarang, tetapi ia adalah berbaloi untuk melakukannya ketika kita masih mampu dan tidak sehingga kita terpaksa menjadi krisis kewangan seperti Greece.

"Kami tidak mahu berada dalam keadaan itu. Saya rasa kita perlu melakukannya secara beransur-ansur. Ia adalah kinder untuk melakukannya sekarang dengan insentif daripada tiba-tiba memotong gaji dan pencen mereka pada satu masa apabila mereka tidak mampu," katanya .

Malaysia dijangka membelanjakan RM76 bilion untuk gaji dan elaun bagi perkhidmatan awam tahun ini, di atas RM21 bilion lagi untuk pencen.

Kecekapan dan rasuah dikuasai ceramah mengenai perkhidmatan awam di forum yang diadakan di Bank Negara Malaysia Sasana Kijang.

Mohd Sheriff, yang juga bekas Presiden Persatuan Ekonomi Malaysia, berkata isu-isu ini telah ada sejak masa dalam dekad-dekad perkhidmatan awam lalu - walaupun tidak banyak yang berubah kerana kekurangan kesungguhan politik.

Secara berseloroh, beliau mencadangkan Malaysia mencontohi idea Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump di mengecilkan perkhidmatan awam AS.

Beliau juga mencadangkan Parlimen mewujudkan sebuah jawatankuasa untuk memantau prestasi pegawai tinggi kerajaan dan memberikan mereka keupayaan untuk memberhentikan pegawai-pegawai ini jika mereka gagal mematuhi tanda mereka.

"Di kebanyakan negara, walaupun Indonesia, mereka mempunyai jawatankuasa untuk memegang pemimpin kerajaan untuk apa-apa kelemahan pada pelaksanaan dasar dan projek.

"Ini adalah jenis cek dan keseimbangan kita perlu membuat penjawat awam kami sedar bahawa mereka sedang dipantau untuk kerja-kerja mereka dan mereka boleh menarik diri pada bila-bila masa," katanya.










No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...