Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Friday, January 20, 2017

123456, qwerty kata laluan paling popular 2016



123456, password, qwerty kata laluan paling teruk tahun 2015
SINGAPURA: Kata laluan yang lemah, menggunakan perkataan yang sama untuk laman web yang berbeza dan tabiat melayari Internet yang tidak selamat memudahkan seseorang penjenayah siber mencuri data peribadi, demikian menurut pakar keselamatan siber.

Isnin lalu, seorang bekas pembantu tadbir mengaku menggodam kata laluan bagi 300 pemegang akaun SingPass dan menjual butiran peribadi mereka kepada sindiket berpangkalan di China untuk menghasilkan permohonan visa Singapura.

James Sim Guan Liang, 39, melakukan puluhan ribu percubaan untuk meneka kata laluan selepas menyedari bahawa sesetengah orang gemar menggunakan nombor kad pengenalan sebagai kata laluan SingPass mereka - yang juga kebetulan turut digunakan sebagai 'nama pengguna' mereka.

Serangan siber sebegini hanya boleh dilakukan jika seseorang itu memilih satu perkataan yang dikaitkan dengan maklumat peribadi mereka - mungkin termasuk perkara-perkara yang mereka kongsikan di media sosial.

"Kadang-kadang jawapan kepada soalan keselamatan bagi menetapkan semula kata laluan boleh diambil dengan mudah daripada data peribadi seseorang," kata Vicky Ray, seorang penganalisis ancaman risikan daripada firma keselamatan rangkaian Palo Alto Networks.

"Ini boleh menjadi jawapan kepada soalan-soalan seperti: Di mana anda bersekolah? Maklumat tersebut boleh didapati dari LinkedIn atau Facebook."

Ia adalah salah satu daripada banyak cara yang digunakan untuk menggodam kata laluan.

Satu lagi adalah dengan menggunakan kata laluan yang lemah atau biasa, seperti yang disenaraikan sebagai "kata laluan paling teruk di dunia".

Senarai itu diterbitkan pada minggu lepas oleh firma pengurusan kata laluan SplashData yang menganalisis lebih daripada 20 juta kata laluan global yang bocor sejak tahun lepas.

Senarai itu diungguli oleh perkataan seperti '123456, 'password' dan 'qwerty' - iaitu lima huruf pertama pada baris atas papan kekunci biasa.

Selain itu terdapat juga kata laluan seperti 'star wars, 'solo' dan 'princess' susulan filem terbaharu Star Wars.












kredit









No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...