Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Sunday, March 10, 2013

Sejarah pada Tahun 1948 ( sama mcm Lahad Datu )


Imbasan sejarah..

Pada pagi 12 Disember 1948, enam bulan selepas Kerajaan Kolonial Penjajah British mengisytiharkan Darurat di seluruh Malaya, telah berlaku satu episod pembunuhan beramai-ramai penduduk kampung di sebuah ladang getah di Batang Kali, Selangor. Menurut laporan rasmi tentera penjajah British, seramai 24 orang telah ditembak mati oleh pasukan Scots Guard ketika mereka cuba melarikan diri. Mereka telah dituduh sebagai tali barut Komunis. Pembunuhan itu telah dianggap oleh Penjajah British sebagai "Biggest Success for Forces Since Emergency Stated" (Kejayaan terbesar tentera British sejak bermulanya Darurat) (lihat laporan akhbar Straits Times bertarikh 13 Disember 1948 di atas).

Tetapi menurut saksi penduduk kampung yang terselamat pada waktu itu, kesemua 24 orang yang ditembak mati itu tidak mempunyai senjata dan hanyalah penduduk kampung yang tidak bersalah.

Episod ini sekarang dikenali sebagai "Batang Kali Massacre". Sehingga hari ini tiada seorang pun yang dihadapkan ke muka keadilan. Sehingga hari ini Kerajaan British tidak mengakui kesilapan mereka atau memohon maaf kepada keluarga mangsa atas kejadian pembunuhan yang menyebabkan kematian 24 orang ahli keluarga mereka yang tidak bersalah.

No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...