Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Sunday, January 06, 2013

Hanya empat murid daftar diri

Empat murid, lima guru termasuk Muhaini (tiga kiri, belakang) dan seorang kakitangan sokongan tetap meneruskan sesi persekolahan.

Murid tahun enam, Muhammad Azrol Amri Salim, meneruskan sesi pembelajarannya bersama guru Pendidikan Agama Islam, Khairul Nizam Khamis     
BAGAN DATOH - Sekolah Kebangsaan (SK) Tebing Rebak, di sini, merupakan salah satu antara 113 sekolah rendah yang mempunyai bilangan murid paling sedikit dan paling mengejutkan, hanya empat murid didaftar di sekolah tersebut.

Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Tebing Rebak, Hajar Abdul Samad berkata, sekolah itu hanya mempunyai seorang murid dalam tahun satu, tiga, lima dan enam.

Menurutnya, masalah kekurangan murid di sekolah tersebut bermula sejak 10 tahun lalu, yang mana hanya tinggal 12 murid pada ketika itu dan bilangan murid semakin susut dari setahun ke setahun.

"Kampung Tebing Rebak mempunyai 120 penduduk sahaja, yang mana terdapat 40 rumah. Kebanyakan penduduk terdiri daripada mereka yang sudah berusia, manakala remaja lepasan sekolah berhijrah ke bandar untuk mencari rezeki. Ia antara punca masalah kekurangan murid di sekolah ini.

"Sebelum ini, PIBG ada mempelawa murid dari sekolah lain sebagai salah satu cara menambah bilangan murid, namun gagal," katanya ketika ditemui, semalam.

Beliau turut memaklumkan bahawa SK Tebing Rebak telah dibina sejak 1950 dan kini dikendalikan Guru Besar, Muhaini Ibrahim dengan dibantu empat guru serta seorang kakitangan sokongan.

Tidak menjadi halangan

Menceritakan serba sedikit latar belakang sekolah, Hajar memaklumkan, pada awalnya SK Tebing Rebak menerima kehadiran 54 murid dan dikatakan meningkat setiap tahun sebelum bermulanya masalah kekurangan murid.

Katanya, masalah berkenaan bagaimanapun tidak menjadi halangan kepada ibu bapa dan penduduk Kampung Tebing Rebak untuk bersama-sama menjayakan pelbagai program anjuran pihak sekolah.

Lebih membanggakan, menurut Hajar, SK Tebing Rebak tetap diiktiraf mendapat pencapaian terbaik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di peringkat daerah dan negeri pada tahun lalu sungguh pun hanya mempunyai empat murid.

"Walaupun mempunyai bilangan murid sedikit, sekolah ini dilengkapi dengan kemudahan komputer serta internet, perpustakaan, program makanan tambahan (RMT) dan menerima pelbagai bantuan daripada Kementerian Pelajaran. Sama seperti sekolah lain.

"Pihak sekolah juga tetap menjalankan pelbagai aktiviti termasuk sukan tahunan sekolah dengan melibatkan penduduk kampung," jelasnya.

Sesi pembelajaran diteruskan

Sementara itu, Pemangku Pengarah Pelajaran Negeri, Mohd Idris Ramli berkata, sesi pembelajaran di SK Tebing Rebak akan diteruskan selagi ada murid mendaftar dan belajar di situ.

Menurutnya, mana-mana murid yang belajar di sekolah dalam negeri Perak, termasuk SK Tebing Rebak mempunyai hak mendapat pendidikan walaupun hanya tinggal seorang murid sahaja dalam sesebuah sekolah.

"Bagaimanapun, kita akan meneliti keperluan guru mengikut waran ditetapkan dan satu penyelarasan akan dibuat mengikut jumlah murid serta kelas yang layak bagi SK Tebing Rebak," katanya.

Kelebihan bagi murid

Masalah kekurangan murid di SK Tebing Rebak secara tidak langsung beri kelebihan kepada muridnya mendapat layanan istimewa termasuk murid tahun satu, Ahmad Nursyarwani Ahmad Kamal yang baru mendaftar di sekolah itu, semalam.

Ahmad Nursyarwani bukan sahaja mendapat layanan istimewa, malah menjadi anak emas pada hari pertama persekolahannya.

Murid tahun satu SK Tebing Rebak itu menjalani persekolahan bersama tiga murid lain, iaitu Muhammad Zulkiflie Ikhmal Mohd Fauzie, 9, Muhammad Azrul Tarmizi, 11, dan Muhammad Azrol Amri Salim, 12.

Sungguhpun hanya seorang diri dalam kelasnya, Ahmad Nursyarwani tetap ceria dan bersemangat menempuh alam persekolahan.

“Seronok sekolah walaupun seorang diri dalam kelas tetapi saya ada kawan lain dari kelas lain,” katanya.

Ahmad Nursyarwani juga menyatakan tidak bosan belajar seorang diri, malah teruja dapat belajar pelbagai mata pelajaran pada hari pertama persekolahannya.

“Hari ini saya belajar macam-macam dari cikgu. Seronok sangat walaupun hanya ada tiga orang kawan di sekolah dan bila besar nanti, saya mahu menjadi seorang angkasawan,” katanya.



sumber:http://www.sinarharian.com.my/nasion...-diri-1.117455

No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...