"Baik,
selamat malam,” adalah kata-kata terakhir dari kokpit pesawat Malaysia
Airlines, penerbangan MH370, yang masih belum ditemui.
Kata-kata
ini menjadi tumpuan kajian mendalam untuk menentukan sama ada ia
disebut oleh juruterbang atau oleh seseorang yang tidak sepatutnya
berada di kokpit berkenaan.
Bagaimanapun,
pihak berkuasa Malaysia hari ini berkata mereka percaya kata-kata itu
bukan disebut oleh orang asing, tetapi oleh pembantu juruterbang Fariq
Ab Hamid.
Ia
adalah berdasarkan maklumat dari siasatan awal, kata ketua pegawai
eksekutif MAS Datuk Ahmad Jauhari Yahya dalam sidang media di Hotel
Sama-Sama, KLIA.
"Siasatan awal menunjukkan pembantu juruterbang itu yang bercakap pada waktu itu, ia dirakam dalam pita rakaman,” katanya.
Perbualan
terakhir itu berlaku hanya 11 minit sebelum MH370 hilang dari radar
kawalan lalullintas udara Malaysia pada jam 1.30 pagi, 8 Mac.
Adakah
sesuati berlaku ke atas pembantu juruterbang tersebut dalam tempoh 11
minit berkenaan atau adakah pembantu juruterbang tersebut terlibat dalam
satu pakatan tertentu?
Ia
seterusnya menimbulkan satu lagi persoalan – sama ada sistem Aircraft
Communications Addressing and Reporting System (Acars) dalam pesawat
tersebut dimatikan sebelum atau selepas komunikasi teraskhir dengan
kokpit pesawat.
Pemangku
Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam menyebut
bahawa Acars dimatikan sebelum komunkasi terakhir antara menara kawalan
dengan kokpit.
Kenyataan
tersebut, yang dijelaskan sebagai tidak tepat hari ini, menimbulkan
persoalan baru – mengapa Fariq tidak memberi isyarat mengenai apa-apa
masalah kepada menara kawalan, memandangkan Acars dimatikan kerana ia
tidak sepatutnya dilakukan.
Jauhari hari ini berkata masih belum dapat dipastikan sama ada Acars dimatikan sebelum atau selepas komunikasi Fariq.
"Pancaran
data Acars terakhir pada 1.07pm. Kita tidak tahu bilakah Acars
dimatikan selepas itu, tetapi ia sepatutnya memancar data setiap 30
minit dan pancaran seterusnya tidak diterima,” katanya.
Ini bermakna pancaran Acars seterusnya – yang tidak berlaku – sepatutnya pada jam 1.37am.
Ini
menunjukkan bahawa Acars mungkin dimatikan pada bila-bila masa sebelum
atau selepas jam 1.19 pagi, tetapi pada waktu di antara 1.07am dan
1.37am, yang merupakan komunikasi terakhir dengan menara kawalan.
Mungkin ANDA meminati Artikel InI
* SIAPAKAH SEBENARNYA KAPT ZAHARIE AHMAD SHAH klik sini
* BOEING 777-200 BOLEH TERBANG BAWAH RADAR klik sini
* 3 SITUASI KEMUNGKINAN BERLAKU PD MH370 klik sini
* KAEDAH PARANORMAL DLM MENCARI MH370 klik sini
No comments:
Post a Comment
~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..