Nuffnang Adds

ADVERTSLET

Easy Money

Ruang Iklan Sewa

Ruang Iklan Sewa

WELCOME

Selamat Datang Ke Blog Macam Macam Ada...

Di Sini macma-macam Ada..

~ Nak Ilmu..Nak info...

~Nak buat Duit.....

kita Akan kongsi kan Di Sini !

~ Risiko Rendah Pulangan Tinggi~
~
~$$$$$$BLOG BUAT DUIT$$$$$$$~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

GuaBlog.com

Welcome marque

~WELCOME~SELAMAT DATANG~Thank You For VisiT~Terima Kasih

Ruang Iklan utk disewa

Ruang Iklan utk disewa

Promosi Terbaru!!!!! Sila KLIK!!!

Wednesday, February 12, 2014

MERAYAKAN 'VALENTINE'S DAY' BOLEH MENYESATKAN AKIDAH ISLAM




Jangan terikut-ikut merayakan hari kekasih ini tanpa menyelidiki asal usul perayaan ini diadakan, adakah ia dibolehkan oleh Islam atau tidak.

firman Allah :

“dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.”





TAHUKAH ANDA TENTANG ASAL-USUL SAMBUTAN VALENTINE’S DAY ITU ?



Terdapat beberapa definisi yang terdapat di dalam buku-buku enseklopedia America dan Britain untuk menjelaskan tentang hari valentine ini.



1) Encyclopedia Americana, volume 27, halaman 860

A day on which lovers traditionally exchange affectionate messages and gift. It is ovserved on February 14, the date on which Saint Valentine was matyred. (The)

“Sebuah hari dimana orang-orang yang sedang dilanda cinta secara tradisi saling mengirimkan pesanan-pesanan cinta dan hadiah-hadiah. Hari itu diperingati pada tanggal 14 Februari, suatu hari di mana St. Valentine mengalami martir (dihukum bunuh sebagai pejuang agama kristian- atau di dalam Islam disebut sebagai mati shahid).”



2) Encyclopedia Americana, volume 13, hal. 464

The date on the modern celebration, February 14, is believed to derive in the execution of a Christian martyr, St. Valentine, on February 14, 270.

“Tanggal 14 Februari adalah perayaan modern yang diyakini berasal dari hari dihukum matinya seorang martir Kristen yaitu St. Valentine pada tanggal 14 Februari 270 M.”



3) (Everyman’s Encyclopedia, volume 12, hal 388).

Valentine, St. priest and physician of Rome who suffered martydorn probably during the persecution under Claudius II in 269. his feast is on 14 Feb. The custom of sending valentines probably had its origin in a heathen practice connected with the worship of Juno Februalis at the Lupercalia(*) or perhaps in the mediaval belief the birds commenced to mate onf 14 Feb.

“St. Valentine adalah seorang pendeta dan tabib dari Roma yang (dianggap) martir (korban) sewaktu kaisar Claudius II pada tahun 269 M. Peringatan tersebut pada tanggal 14 Febuari. Kebiasaan dengan mengirim ucapan valentine-valentine berasal dari upacara penyembahan berhala yang dikaitkan dengan peribadatan Juno Februarlis di goa Lupercal[1],”





4) (Encyclopedia Briatannica, volume 14, hal. 949).

The St. Valentine who is spoken of as the apostle of Rhaetia, and venerated in passau as its first bishop.

“St. Valentine yang disebutkan itu adalah seorang utusan dari Rhaetia dan dimuliakan di Passau sebagai uskup yang pertama.”



**** KESIMPULAN DARI KEEMPAT-EMPAT DEFINISI DI ATAS; VALENTINE’S DAY DIRAYAKAN UNTUK MENGENANG , MEMUJA ATAU MENDEWAKAN ST. VALENTINE YANG DIANGGAP MATI SUCI SEBAGAI PAHLAWAN (ATAU SEOLAH-OLAH ISTILAH MATI SHAHID DI DALAM AGAMA ISLAM).



Adalah Haram malah boleh membahayakan Aqidah Islam , jika kita mengikuti ajaran atau amalan agama-agama lain , atau memuja-muja dan menyanjung-nyanjung tokoh-tokoh keagamaan mereka, atau membesar-besarkan hari keagamaan mereka atau lambang-lambang keagamaan mereka dan seumpamanya.


1] (*) Lupercalia merupakan upacara keagamaan (ritual) yang dilakukan oleh orang-orang Romawi kuno yang dilaksanakan setiap tahun untuk menyembah dewa Lupercus, yang mana mereka dianggap sebagai dewa kesuburan, dewa padang rumput dan pelindung ternak. upacara ini dilaksanakan pada setiap 15 Februari . Tetapi pada tahun 496 M, setelah Kaisar Romawi menganut kristian , Paus Gelasius I mengubah tarikh perayaan ini, yang berasal dari upacara ritual lupercalia (di dalam agama romawi) ke tarikh 14 Februari. mengambil sempena hari kematian orang yang sangat dikasihi oleh penganut kristian iaitu st Valentine.

No comments:

Post a Comment

~Apa2 Komen2 Anda Akan Di Baca, Akan Dilayan Mungkin juga Di KICK " Jadi Sendiri tanggung laa..

wangmaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...